آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۲۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

اندرافاضات جناب هوش مصنوعی (7)

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۵۸ ب.ظ

BMP در "پرورش ماهی در قفس"

BMP به معنی " بهترین روشهای مدیریتی" است که به مجموعه فنآوری ها و رهنمودهای مورد استفاده با هدف بهینه سازی تولید و کاهش اثرات سوء فعالیت های آبزی پروری بر محیط زیست اطلاق می گردد.

در پرورش ماهی، برخی از دستورالعمل های قابل پیاده سازی در زمینه BMP عبارتند از:

1- استقرار قفس در مکان مناسب: انتخاب محل مناسب برای استقرار قفس های پرورش ماهی به نحوی که تبادل آب به میزان کافی برقرار بوده و ریسک آلودگی و انتقال بیماری ها تا حد ممکن کاهش یابد.

2- طراحی مناسب قفس: استفاده از مواد اولیه مرغوب و اندازه مناسب در ساخت قفس به شکلی که جریان آب به حد مکفی برقرار بوده، از فرار ماهی ها از قفس جلوگیری نموده و خطر گیرکردن ماهی ها و آسیب رسیدن به آن ها را به حداقل برساند.

3- تراکم مطلوب ذخیره سازی: حفظ تراکم مناسب ذخیره سازی به منظور پرهیز از افزایش جمعیت و اطمینان از رشد مناسب و بازماندگی مطلوب آبزی پرورشی.

4- مدیریت بهینه تغذیه: استفاده از غذا و روش غذادهی مناسب به منظور کاهش پسماند و جلوگیری از غذادهی بیش از حد که می تواند موجب افت کیفیت آب و شیوع بیماری گردد.

5- پایش کیفیت آب: پایش منظم پارامترهای کیفی آب همچون میزان اکسیژن محلول، pH و آمونیاک به منظور حصول اطمینان از بهینه بودن شرایط برای رشد و بازماندگی آبزی پرورشی.

6- پیشگیری و کنترل بیماری ها: بکارگیری روش های امنیت زیستی با هدف جلوگیری از ورود و گسترش بیماری و استفاده از روش های درمانی مناسب در صورت وقوع بیماری.

7- صید و جابجائی مناسب محصول: استفاده از روش های مناسب برای به حداقل رساندن استرس و آسیب به ماهی ها در زمان صید و حمل و نقل محصول.

اجرای این دستورالعمل های مدیریتی می تواند پایداری و سودآوری پرورش ماهی در قفس را بهبود بخشیده و اثرات سوء زیست محیطی این فعالیت را کاهش دهد.

  • ali ghavampour

مبانی تکثیر و پرورش میگو، بخش اول- زیست شناسی میگو (قسمت پنجم)

نوشته: دکتر Balasubramanian ، دکتر Kannappan و دکتر Vijayan

ترجمه : علی قوام پور

 

دستگاه تنفس

اصلی ترین قسمت دستگاه تنفسی میگوها، از آبشش تشکیل شده است. آبشش‌ میگو به شکل درختی است که از یک تنه محوری با شاخه های جانبی زوج در امتداد آن تشکیل شده است (شکل1).

شکل1: درخت تنفسی در میگوهای پنائیده (Joel و همکاران،2007)

هر انشعاب از آبشش ها به صورت عمود بر محور اصلی قرار گرفته است. دیواره سپتوم طولی، رگ آوران را از رگ وابران جدا می سازد. رگ آوران اصلی، همولنف را به شاخه محوری آبشش انتقال می دهد. رگ های آوران ثانویه همولنف را به سمت شاخه های جفت شده و انشعابات آن ها می رسانند. تبادل گاز در تیغه آبشش انجام می شود. سد آب- همولنف در هر رشته یافت شده و از کوتیکول، اپیتلیوم و غشاء زمینه ای تشکیل شده است. این سد، در انتشار سریع گازها بین آب و همولنف دخیل می باشد. رگ وابران خون اکسیژن دار را از نوک رشته ها به قلب منتقل می کند (شکل2).

شکل2: شریان های آوران (آبی) و وابران (قرمز) در انشعابات آبششی میگوهای پنائیده (Gopel و Wirkner، 2020)

آبشش علاوه بر عملکردهای تنفسی، نقشهای اساسی دیگری همچون تعادل املاح و آب، دفع آمونیاک و جذب کلسیم را نیز بر عهده دارد. آبشش ها همچنین در به دام انداختن و از بین بردن ذرات خارجی در همولنف به ویژه باکتری ها ایفای نقش می کنند.

  • ali ghavampour

معرفی میگوهای خانواده پنائیده (در سطح جهان)-3

جمعه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۴۱ ب.ظ

Metapenaeus affinis

خانواده پنائیده

نام های فائو:

انگلیسی، فرانسوی و اسپانیولی: میگوی Jinga

اسامی رایج و تجاری:

هنگ کنگ: Chung ha، میگوی متوسط (Middle shrimp)

هند: میگوی jinga، Kazhantan chemeen، Chingri

ژاپن: Yoshiebi-zoku

ایران: میگوی سفید سرتیز

اندازه: این میگو سایز متوسطی دارد و معمولا تا 170 میلی متر رشد می کند، با این حال میگوهای این گونه با سایز 220 میلی متر هم گزارش شده اند.

پراکنش: گونه ای دریایی (آب شور) است که در بسترهای گلی و آب های کم عمق ( تا 90 متر) یافت می شود.

قلمرو این میگو در اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام از خلیج فارس تا مجمع الجزایر مالای، هنگ کنگ و تایوان است.

یادداشت:  این میگو در تجارت آبزیان به نام میگوی قهوه ای هندی (Indian brown) شناخته می شود. در پاکستان، سواحل غرب و جنوب شرقی هندوستان، سواحل مالایا و هنگ کنگ اهمیت تجاری بالایی دارد. به میگوی moyebi Metapenaeus شباهت زیادی دارد که به زبان چینی، به نام میگوی متوسط نیز معروف است. به Metapenaeus ensis یا میگوی پشت چرب (Greasy back) نیز شبیه است. در کشور مالزی در استخرهای آبزی پروری، پرورش داده می شود. گوشت سفت و خوشمزه ای داشته و به روش های مختلفی طبخ می شود.

  • ali ghavampour

آشنایی با ماهی باراموندی

جمعه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۰۳ ب.ظ
  • ali ghavampour

کتابچه راهنمای حاضر، چندسال قبل با استفاده از چند مرجع و رفرنس زبان اصلی توسط اینجانب ترجمه و نألیف شد و در فضای وب قرار گرفت. بعدتر این کتابچه در پورتال آموزش و ترویج سازمان تات هم منتشر شد و بعد از این سال ها، تصمیم گرفتم در وبلاگ آبزیستان (که در واقع پیش از این ها می بایست انجام می دادم) بارگذاریش کنم. امیدوارم مورد پسند علاقمندان قرار بگیره.

 

لینک دانلود 

  • ali ghavampour

آشنایی با مولد سازی میگوی لیتوپنئوس وانامی

جمعه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۷ ق.ظ

در مطلب حاضر، یکی از فایل های ارائه شده در پژوهشکده میگو کشور با هنوان آشنایی با مولد سازی میگو وانامی رو قرار داده ام که به نظر خودم می تونست عنوان آشنایی با مولد سازی میگوهای پنائیده را هم داشته باشه چون مشترکات زیادی در این زمینه وجود داره. البته نخستین بار این ارائه در سازمان شیلات ایران انجام شد و احتمالا برای بعضی عزیزان بازدید کننده، آشنا باشه. 

 

لینک دانلود

  • ali ghavampour

چنین کنند بزرگان- مدیریت آب

چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۲۰ ب.ظ

اوایل دهه هفتاد، در دوره خدمت سربازی، کتابی خوشخوان از طرف دوستی به من هدیه داده شد که به جرأت می تونم بگم از جمله کتاب های منحصر به فردی بود که در طول زندگی خوانده ام. نام کتاب " چنین کنند بزرگان" اثر ویل کاپی با ترجمه بسیار دلنشین مرحوم نجف دریابندری بود. 

گرچه آن کتاب، بن مایه تاریخی در کنار طنزی بی پروا داشت اما نام کتاب (که در اصل ترجمه آن "سقوط و افول عملاً همه کس" است) برای همیشه در ذهنم حک شده و در خاطرم خواهد ماند.

از این رو، چند سال قبل تصمیم گرفتم مجموعه فایل های آموزشی تحت همین عنوان را به صورت عمومی تهیه و در زیر بخش های کاربردی به علاقمندان تقدیم کنم. در این مجموعه، ابتدا اهم مطالب در زمینه های مختلف (مرتبط با موضوع منتخب) معرفی و پس از آن، شیوه های مدیریتی بزرگان صنعت آبزی پروری در کشور، عنوان خواهد گردید. در مطلب حاضر، مدیریت آب را به عنوان اولین زیر مجموعه عنوان یاد شده به علاقمندان تقدیم خواهم نمود. توضیح اینکه نام این مجموعه مطالب، صرفا به احترام کار به یاد ماندنی مرحوم دریا بندری انتخاب شده است.

لینک دانلود

  • ali ghavampour

چرخه پیچیده زندگی ماهی سی باس آسیائی

شنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰ ب.ظ

چرخه زندگی پیچیده ماهی سی باس آسیائی

باراموندی چرخه زندگی پیچیده ای دارد که شامل مراحل زندگی در آب شیرین، مصب رودخانه و دریا است. به طور کلی، در فصل بارندگی، ماهی هایی که به بلوغ جنسی رسیده اند به کمک جریانات قوی در رودخانه ها و انهار به سمت مصب های ساحلی مهاجرت می نمایند.

بین ماه های سپتامبر و مارس در مصب های کم عمق با بستر گلی، ماهی باراموندی به دلیل افزایش رطوبت هوا بهترین شرایط را به لحاظ شوری و دما برای تخمریزی در اختیار دارند. تخم‌ریزی معمولاً در هنگام شب و در زمان جزر و مد انجام می‌شود و به نظر می‌رسد با چرخه ماه قمری در ارتباط باشد. در شب های پس از ماه کامل و ماه نو، بیشترین فعالیت تخم ریزی ثبت شده است.

لاروها پس از تفریخ در زیستگاه های جزر و مدی موقت یا باتلاق های ساحلی مستقر می شوند که به نظر می رسد به عنوان منطقه نوزادگاهی برای ماهی ها تا پایان سال نخست زندگی، منطقه مناسبی باشد. باراموندی های جوان در طول سال اول زندگی خود در تالاب های حرا و دشت های سیلابی رشد نموده و سپس پیش از مهاجرت به رودخانه ها و نهرهای آب شیرین، حرکت خود را به سمت دریاهای کم عمق ساحلی آغاز می کنند. در اینجا سه تا چهار سال را تا رسیدن به مرحله بزرگسالی طی می نمایند. این ماهی ها، تا زمان دسترسی به آب شیرین، در مناطق ساحلی و مصبی باقی می مانند.

  1. ماهی باراموندی در سن 3 تا 4 سالگی از نظر جنسی بالغ می شود. نرها از حدود پنج یا شش سالگی به بعد به ماده تبدیل می شوند، اما برای این تغییر جنسیت به آب شور نیاز دارند. آنها می توانند حداقل تا 20 سال زندگی کنند.
  2. در آغاز فصل مرطوب (اکتبر)، ماهی های رسیده جنسی از رودخانه‌های آب شیرین به مصب‌های ساحلی مهاجرت می‌کنند تا تخم‌ریزی نموده و تخم‌ها و اسپرم‌ها را در آب رها سازند. یک ماده بزرگ می تواند در طول فصل تخم ریزی تا 32 میلیون تخم تولید کند.
  3. تنها 24 ساعت پس از لقاح، بچه ماهی باراموندی تقریباً آماده بیرون آمدن از تخم است.
  4. پس از تفریخ، لاروها هنوز به طور کامل رشد نکرده اند. چشم ها و دهان لارو در این زمان هنوز بسته است و لاروها باید به منابع داخلی مواد مغذی از کیسه زرده متکی باشند.
  5. مد و سیلاب های فصلی در فصول بارش، تخم ها و لاروها را به زیستگاه های حرا و تالاب ها منتقل می کنند. در روز دوم یا سوم زندگی، چشم ها و دهان باز شده و لاروها شروع به جستجو برای غذا می نمایند. اولین موجودات زنده‌ای که لاروها از آن ها تغذیه می کنند زی شناوران ریز همچون کوپه پودا می باشند.
  6. در پایان فصل مرطوب (آوریل)، دشت های سیلابی شروع به خشک شدن نموده و بیشتر بچه ماهی ها به سمت بالادست و آب شیرین مهاجرت می کنند. برخی نیز در مناطق مصبی و خوریات باقی می مانند.
  7. پس از یک سال، اندازه بچه ماهی های باراموندی ها به 30 تا 40 سانتی متر رسیده و به شکارچیان فرصت طلب حریصی تبدیل می شوند.
  • ali ghavampour

چرخه حیات ماهی سی باس آسیائی (Barramundi)

جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱ ب.ظ
  • ali ghavampour

تأثیر مواد مغذی حاصل از مزارع پرورش ماهی در قفس بر شکوفایی پلانکتونی، بستگی به جریانات دریائی، لایه بندی دمایی و تبادل مواد بین بستر و ستون آب دارد.

  • ali ghavampour