آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۶۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

کمی هم آشپزی .... " دستور پخت فیش & چیپس " .

شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۳۸ ب.ظ

نتیجه تصویری برای ‪fish&chips‬‏

معمولاً نام کشور انگلستان که به میان می آید، ناخودآگاه به یاد فوتبال حرفه ای و غذای معروف آن ها «فیش اند چیپس» می افتیم که از ماهی و سیب زمینی سرخ شده، تهیه شده و انگلیسی ها برای داشتن این غذا به خود می بالند. فوتبال که در تخصص ما نیست، اما می توانیم یک دستور خوشمزه و منحصربه فرد برای «فیش اند چیپس» به شما عزیزان آموزش دهیم که از خوردن و سرو آن لذت برده و به آشپزی‌تان افتخار کنید.


مواد لازم


فیله ماهی 500 گرم

سرکه سفید 2 قاشق چای خوری

نمک به مقدار لازم

ماءالشعیر 300 میلی لیتر

عسل 1 قاشق سوپ خوری

آرد برنج (الک شده) 200 گرم

روغن مایع به مقدار لازم

سیب زمینی (خلالی خردشده) 700 گرم

طرز تهیه


1. در ظرفی، فیله های ماهی را با سرکه و یک قاشق چای خوری نمک مخلوط کرده، روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به مدت 10 دقیقه در یخچال قرار دهید تا ماهی کاملاً مزه دار شود؛

2. در این فاصله، ماءالشعیر و عسل را در ظرفی ریخته و با یکدیگر مخلوط کنید؛

3. فیله های ماهی مزه دارشده را در آرد برنج غلتانده، به مخلوط ماءالشعیر آغشته کرده و سپس در آرد برنج بغلتانید، در قابلمه ای کوچک، حاوی روغن داغِ فراوان سرخ کنید (روغن جوش)، فیله ها را روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود؛

4. سیب زمینی ها را به مدت پنج دقیقه در ظرف شیشه ای حاوی آب و یخ به صورت درباز بریزید، سپس آن ها را آبکش کرده و به مدت 3 دقیقه، در قابلمه ای حاوی آبِ جوش و نمک روی حرارت ملایم قرار دهید تا بافتِ سطح خارجی آن ها کمی شکسته شود؛

5. پس از این مدت، سیب زمینی ها را آبکش کرده، در ظرفی حاوی آب و یخ ریخته مجدد آبکش کنید؛

6. پس از این مدت، سیب زمینی ها را به مدت پنج دقیقه در قابلمه ای کوچک، حاوی روغن داغِ فراوان سرخ کنید (روغن جوش)، سپس آن ها را آبکش کرده و روی حوله کاغذی بریزید تا روغن اضافی آن ها کاملاً گرفته شود. ماهی و سیب زمینی سرخ شده را در ظرف موردنظر ریخته و سرو کنید.

برگرفته از : گروه تلگرامی آشپزخانه آبزیان

  • ali ghavampour

فایده های شگفت انگیز ماهی برای کودکان

چهارشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۰۳:۳۶ ب.ظ

نتیجه تصویری برای ‪children fish health‬‏

کودکان در سنین رشد نیاز به تغذیه مطلوب دارند. ما نمی توانیم فرزندان خود را فقط با برخی مواد غذایی خاص تغذیه نماییم. ماهی یکی از مواد غذایی است که شما باید کودکان خود را به خوردن آن عادت دهید.

خوردن ماهی به طور منظم و کنترل شده می تواند به بدن کودک شما برای مقابله با اختلالات و بیماری های مختلف کمک کند. در مقاله زیر برخی از حقایق در مورد ماهی و فواید روغن ماهی برای کودکان بیان شده است. این فواید عبارتند از:

-اسیدهای چرب امگا 3 و سایر اسیدهای چرب موجود در ماهی ها برای کودک:

چربی بدن انسان اسیدی به نام امگا تولید نمی کند، اما در صورت افزودن انواع ماهی ها به رژیم غذایی فرزند خود، این چربی های سالم به بدن او تزریق خواهد شد. این چربی ها کمک بزرگی به رشد و توسعه مغز و چشم های کودک شما می کنند.

-تامین پروتئین های مورد نیاز بدن کودکان با استفاده از ماهی ها:

پروتئین ها برای کودکان در حال رشد بسیار مهم و حیاتی هستند و به ساختار عضلات و تقویت آن ها کمک شایانی می کنند

 

-ویتامین های A و D موجود در ماهی و روغن ماهی برای کودک ضروری است:

ماهی ها حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین A هستند که برای پوست و چشم کودکان بسیار مفید است. در حالی که ویتامین D موجود در ماهی ها هم به جذب کلسیم بیشتر برای رشد استخوان های فرزند شما کمک فراوانی خواهد کرد.


-ماهی ها سرشار از مواد معدنی هستند:

به غیر از پروتئین ها و ویتامین، سلنیوم موجود در ماهی ها می تواند به پیشگیری از بیماری سرطان در فرزند شما کمک شایانی بکند. ید از جمله مواد معدنی دیگر موجود در ماهی است که در بهبود سوخت و ساز بدن، بسیار مفید می باشد و همچنین، روی موجود در آن، سیستم ایمنی بدن کودک شما را تقویت خواهد کرد.

-مصرف ماهی به کودکان کمک می کند تا از ابتلا به آسم در امان باشند:

اعتقاد بر این است کودکانی که بیشتر ماهی های پرچرب و روغنی می خورند، شانس کمتری در ابتلا به آسم دارند.


-مصرف ماهی ها و روغن ماهی برای کودکان مبتلا به اختلال پیش فعالی:

کودکان مبتلا به ADHD (اختلال بیش فعالی و نقص توجه) امگا 3 کمتری در بدن خود دارند. آن ها برای افزایش تمرکز و بهبود حافظه خود باید ماهی بیشتری در وعده های غذایی روزانه خود مصرف کنند.


-کاهش خطر ابتلا به سرطان در کودکان با مصرف ماهی ها و روغن ماهی:

اسیدهای چرب امگا 3 خطر ابتلا به سرطان را به میزان بسیاری کاهش می دهند. نتایج تحقیقات دانشمندان اثبات می کند که برخی سرطان ها مانند سرطان دهان و حفره های آن کمتر در کودکانی که ماهی مصرف می-کنند رخ می دهد.


-درمان افسردگی کودکان با مصرف ماهی و روغن ماهی :

باز هم، افسردگی نشانه ای از پایین بودن سطح اسیدهای چرب در مغز می باشد. کودکانی که به طور منظم ماهی مصرف کنند، شانس بسیار کمی در مبتلا شدن به افسردگی بالینی دارند.

چه مقدار ماهی باید در وعده های غذایی کودک قرار داده شود؟

• بچه ها در سن 1-2 سالگی می توانند هر روز 1 اونس یا 28 گرم ماهی استفاده کنند.


• به کودکان بین سنین 3 تا 6 سالگی باید 1.5 اونس یا 42 گرم ماهی در هر روز داده شود.


• بچه های بالاتر از 6 سال می توانند 2 اونس یا56 گرم ماهی در هر روز استفاده نمایند.

بسیاری از مشکلات و اختلالاتی که بچه ها در سنین جوانی بروز می دهند، به دلیل استفاده کردن از رژیم های غذایی نامناسب و شیوه زندگی ناسالم به وجود می آید. فقط با هوش، ذکاوت و همچنین سخت کوشی پدران و مادران است که می توان برنامه ی غذایی را طرح ریزی کرد، که شامل تمام گروه های موادغذایی باشد، و بتواند بچه های شما را از کمبودهای تغذیه ای رها سازد.

برگرفته از : گروه تلگرامی آشپزخانه آبزیان

  • ali ghavampour

نتیجه تصویری برای ‪fish health‬‏

مصرف سیگار و دخانیات به عملکرد لایه سلولی ای که سطح داخلی رگ ها را می پوشاند، آسیب می رساند و مانع از انعطاف پذیری آنها می شود. به این ترتیب رگ ها در مواقع ضروری نمی توانند گشاد شوند و به مرور سفت و سخت می شوند. اختلال عملکرد این لایه سلولی یکی از مهم ترین علایم پیشرفت رسوب چربی در جدار رگ هاست (تصلب شرائین).

 این افراد با مصرف ماهی می توانند به مبارزه با این تغییرات خطرناک برخیزند به شرطی که ابتدا مصرف دخانیات را ترک کنند.

اسید آمینه تورین که به مقدار فراوان در تمام ماهی ها وجود دارد قادر است عملکرد سلول های لایه داخلی رگ ها را بهبود بخشد و مانع از آسیب به آنها شود و در نهایت احتمال بیماری عروق کرونر را کاهش می دهد.

برگرفته از : گروه تلگرامی آشپزخانه آبزیان


  • ali ghavampour

بیماری مرگ زودرس

سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳ ق.ظ

 

چند سالی است که بیماری نسبتاً نوظهور با عامل ناشناخته(Idiopathic) در مزارع پرورش میگو موجب بروز تلفات در روزهای ابتدائی دوره پرورش می گردد.سابقاً بیماری دیگری به نام سندرم مرگ یک ماهه نیز در این صنعت سبب ایجاد مشکلاتی شده بود اما اینبار بیماری جدید بسیار سریع تر وارد عمل می شود.از این رو در آگوست 2012 سازمان NACA اقدام به برگزاری نشستی فوق العاده بصورت منطقه ای نمود تا در آن مشاهدات،جدیدترین پیشرفتها و راهکارهای احتمالی جهت کاستن از بروز مشکل و یا احتمالاً حل بحران را مورد بررسی قرار دهد.در این نشست گروهی از خبره ترین و تأثیر گذارترین افراد حوزه NACA در زمینه تکثیر،پرورش و بیماری شناسی میگو پرورشی حضور پیدا نموده و تجربیات خود را با سایرین به اشتراک گذاردند.

متأسفانه طبق عادت مألوف از ایران نماینده ای در این نشست حضور نداشت.اما نتایج و گزارشات آن در سایت NACA منتشر شده و در دسترس قرارگرفته است.

در لینک زیر ترجمه گزارش آقای فلاویو کورسین اپیدمیولوژیست و از کارشناسان خبره و معتمد سازمان فائو و NACA (بصورت خلاصه)قرار داده شده است.

لینک دانلود

  • ali ghavampour

نشانه های بروز بیماری EMS

سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۷ ق.ظ


از آنجا که ورود و گسترش بیماری سندرم مرگ زودرس میگو(EMS) یا به بیان دقیق تر نکروز حاد هپاتوپانکرآس(Acute HepatoPancreatic Necrosis Syndrome) به صنعت پرورش میگوی شرق آسیا ،حتی بیش از نامی که بر آن نهاده اند سریع و زودرس بوده (2009 در چین،2010درچین و ویتنام،2011در مالزی و 2012 در تایلند)لازم است در خصوص نشانه های بیماری آگاهی های لازم به پرورش دهندگان(و مهمتر از آن، شرکت های بیمه محصولات کشاورزی به منظور تعریف بیماری به عنوان عامل جدید تلفات میگو)داده شود تا در صورت بروز این بیماری،حداقل با اعمال روش های پیشگیرانه مانع گسترش آن در مزرعه خود گردند.

آزمایشگاه پروفسور لایتنر،در دو سطح هیستوپاتولوژی (بیماری شناسی بافتی)مربوط به میگوهای مبتلا و نیز سطح استخرهای درگیر(که  در محیط مزرعه و فیلد کارائی بیشتری دارد) نشانه هائی از این بیماری را (البته با یادآوری این نکته که هنوز عامل بیماریزای مشخصی برای آن تعریف نگردیده) ذکر نموده است.

در اینجا نشانه های بروز بیماری در مزرعه(سطح 2)به جهت سهولت بیشتر در بکارگیری آن توسط کارشناسان و مدیران مزارع به عنوان کلید شناسائی،بیان گردیده است:

1-هپاتوپانکرآس به دلیل از بین رفتن رنگدانه های پوشش کوتیکولی ،رنگ پریده و یا به رنگ سفید دیده می شود.

میگوی سمت چپ دچار EMS است 

نمونه هپاتوپانکرآس رنگ پریده و چروکیده به همراه روده خالی در میگوی مبتلا به EMS 

  2-چروکیدگی قابل ملاحظه هپاتوپانکرآس

در هردو این میگوها هپاتوپانکرآس چروکیده نشاندهنده EMS است

 

در تصویر یک نمونه هپاتوپانکرآس بی رنگ و یک نمونه هپاتوپانکرآس کوچک و چروکیده(هردو از نشانه های EMS)نمایش داده شده است.

3-بروز پوسته نرم به همراه محتویات منقطع در روده و یا روده خالی

4-بعضاً لکه های سیاه در بافت هپاتوپانکرآس مشاهده می شود

5-هپاتوپانکرآس میگوهای بیمار براحتی بین انگشت شست و اشاره له نمی شود

6-شروع تلفات ناشی از این بیماری از حدود روز دهم بعد از ذخیره سازی در استخر مشاهده می گردد.

7-میگوهای بیحال در کف استخر مستقر می شوند(به این ترتیب تشخیص بروز بیماری قدری مشکل است).


  • ali ghavampour

پرورش میگو در تایلند به روایت تصویر

دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۶ ب.ظ

تصاویر زیر پرورش میگو را در یک مزرعه در تایلند نشان می دهد.مدیراین مزرعه ،یک افسر بازنشسته پلیس تایلند است که ترجیح داده دوران بازنشستگی خود را در مزرعه پرورش سپری نماید.

در این مزرعه از 70 باب حوضچه نرسری استفاده می شود که پس از 30 تا 45 روز ،میگوهای آن به استخر پرورش منتقل می گردند.

در طول دوره پرورش دستگاه های هواده مکانیکی به صورت 24 ساعته فعال می باشند.البته پیش از بروز بیماری EMS این زمان تنها 10 ساعت از شبانه روز بوده است.

تلاش بر این است تا طی یک دوره 3 ماهه میگوهایی با سایز 80-71 برداشت شود.

بخشی از  پاکسازی و سایز بندی میگوهای برداشت شده در محل مزرعه انجام می شود .

به این ترتیب میگوها با سایزهای مشابه در سبدهای جداگانه به مراکز و کارگاه های فرآوری ارسال می گردد:

و در نهایت محصول تحویل شده به عمل آوری ، برای ارائه به بازار آماده می شود:

 


  • ali ghavampour

نقش تولیدات طبیعی استخر در پرورش میگو

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۳:۰۰ ب.ظ

یکی از سؤالات قدیمی و همواره مطرح پرورش دهندگان میگو و محققین در این زمینه،نقش تولیدات طبیعی استخر در تأمین نیازهای غذایی میگوی پرورشیه.این پرسش در مواردی همچون افزایش قیمت غذا ، تصمیم پرورش دهنده برای کاهش تراکم و از این دست نقاط عطف ،حتی پررنگ تر هم میشه.اما واقعاً این تولیدات تا چه حد در تغذیه میگو مؤثره.

از سال های ابتدائی پایه گذاری صنعت پرورش میگو در کشور ایران کارشناسان مدعو به کشور برای اجرای  دوره های آموزشی (عمدتاً از جنوب شرق آسیا) این جمله معروف رو تکرار می کردند که غذایStarter(آغازین) و Pre-Starter(پیش آغازین) ،نه به عنوان غذا بلکه کودهای گرانقیمت محسوب می شن.این حرف رو نستور دیاتراس فیلی پینی ، پی جی تایلندی(با پرنس جان رابینهود اشتباه نشه)، ساهو و ویرا هردو از هند و سایر افراد همیشه گفته و تکرار میکردند.اما چقدر این ادعا با واقعیت سازگاری داره و مبتنی بر نتایج تحقیقات و مستندات علمیه؟

در جدول زیر که از جزوه "پرورش میگو و محیط زیست" (Shrimp Farming and the Environment) منتشر شده توسط فائو و ناکا در 2002 استخراج و ترجمه شده بخشی از نتایج تحقیقات در این زمینه آورده شده که تا حد زیادی این موضوع رو تأیید می کنه.در حقیقت در این جدول مشخص شده که تولیدات طبیعی استخر در تراکم های پایین (بین 50 تا 200 هزار قطعه در هکتار)تا حد قابل توجهی تأمین کننده نیاز غذایی میگوهای پرورشی در استخرهای خاکیه و حتی بر نکات دیگری مثل عدم تفاوت بین غذا با  پروتئین 20 یا 40 درصد در میگوی وانامی هم در اینجا بعضاً تأکید شده.دو مورد در این جدول هست که به نظر میاد نیاز به توضیح داشته باشه : 

یکی اینکه در برخی موارد نقش تولیدات طبیعی با درصد بالایی عنوان ولی در کنارش مشخص می شه که غذادهی دستی هم انجام شده.در اینخصوص باید یادآوری بشه که در اینگونه موارد ایزوتوپ رادیواکتیو کربن و نیتروژن رو وارد غذای دستی کرده و بعد اونا رو در بدن یا مدفوع میگوها ردیابی می کنن تا مشخص بشه چقدر از اون دفع شده و چقدر وارد بافت میگو شده.مورد دیگه در خصوص کربن مورد نیاز رشد میگوهاست.می دونید که پروتئین ،چربی و قند همه از جمله موادی هستند که از اسکلت کربنی ساخته می شن.در مورد پروتئین باید برخی مواد مثل نیتروژن و گوگرد رو هم اضافه کرد.ولی نیتروژن در کودهای آلی و معدنی هم قابل دسترسه بنابراین ماده محدود کننده ای نیست و اینکه گفته می شه کربن مورد نیاز رشد عمدتاً  مولکول های حیاتی مطرح در رشد میگو و از اون جمله پروتئین مدّنظر بوده.ضمناَ در این جدول متدسفانه تراکم ها بر حسب قطعه در متر مربع نوشته شده که اشتباه از بنده بوده و بر حسب قطعه در هکتار صحیحه.

   در صورتی که سایز تصویر مناسب مطالعه موارد درج شده نیست بنده جدول رو در گروه آبزیستان و ایران شریمپ هم به اشتراک گذاشته ام ،دوستان می تونن به این گروه ها مراجعه کنند. موفق باشید

ضمنا متاسفانه به دلیل تعجیل در آماده سازی جدول خطاهای زیادی در نگارش اون به وجود آمده که بابت اون از بازدید کنندگان عذرخواهی می کنم . در ردیف های یک و 2 ، تراکم 200 هزار قطعه در هکتار ،ردیف چهار ،  50 هزار قطعه در هکتار و در ردیف پنجم ، 110 هزار قطعه در هکتار صحیح است.



  • ali ghavampour

فلیک آرتمیا : خوب ، بد ، زشت ...

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۵۰ ب.ظ

این متن مربوط به 30 تیر سال 1392 هست ولی هنوز بوی تازگی می ده :

در خلال فصل تکثیر میگوی امسال ،اتفاقی رخ داد که در بحبوحه تولید فرصت پرداختن به آن دست نمی داد و البته ممکن بود نقض غرضی حاصل شود و سوء تفاهمی به دنبالش.هرچند سابقه  آن را باید در سالهای پیش دنبال نمود .

اصل موضوع به این صورت بود که :استفاده کارگاه های تکثیر از مکمل ها و مواد جایگزین گوناگون در طول دوره،چند سالی است نه فقط در ایران بلکه در جهان و بواسطه مشکلات کاربرد غذای زنده رواج بسیار یافته و در حقیقت تکثیر کنندگان ایران به تأسّی از سایر کشورها و نیز به واسطه تجویز کارشناسان خارجی خود،استفاده از این مکمل ها را در برنامه تغذیه خود قرار داده اند.اما از چند سال قبل و در راستای وظایف نظارتی سازمان دامپزشکی،موضوع تضمین عدم آلودگی مواد غذایی مورد استفاده در کارگاه های تکثیر و مزارع پرورش نیز در دستور کار این سازمان قرار گرفت.در ابتدا البته ،موضوع نظارت تنها شامل غذای دوره پرورش می شد ولی از یکی دو سال قبل ،دامنه آن تا غذاهای دوره تکثیر نیز گسترش یافته و از قضا از همان ابتدا در استان بوشهر (که بنده خبر دارم و شاید در استان هرمزگان و یا سایرین نیز صادق باشد) آلودگی در تعدادی از برند های Artemia Flake (پولکی آرتمیا)مشاهده گردید.

همچنان از همان ابتدا نیز اعتراضاتی به برخوردهای صورت گرفته در این زمینه با کارگاه های مصرف کننده این برندها(ببخشید،نشان های تجاری) ،انجام شد با اینحال سازمان دامپزشکی به عنوان متولّی امور بهداشت و بیماریهای آبزیان وظیفه قانونی خود می دانست(و چنین نیز باید باشد)که در این امور حرف اول و آخر را زده و منافع ملی را در نظر گیرد.

امسال اما،این برخورد رسمی تر شد و مجدّداً در بوشهر و این بار خوزستان ،برخورد با کارگاه های استفاده کننده از سه برند از این محصول انجام ، و این کارگاه ها چند روزی در قرنطینه به سر بردند تا مجدداً (بر اساس دستورالعمل اجرایی سازمان)پاسخ PCR برای تمامی لاروهای موجود در کارگاه و مصرف کننده Flake اعلام شود و تنها در صورت منفی بودن پاسخ تست، مجوز خروج پست لارو صادر می گردید.

چنانکه عرض شد در آن مقطع فرصت پرداختن به موضوع دست نداد اما دو هفته پیش این "فراغ" حاصل شد تا از گروه Yahoo Shrimp این سؤال را مطرح کنم که واقعاً می توان Artemia Flake را ناقل بالفعل(و یا حتی بالقوه) بیماری ویروسی لکه سفید دانست؟

پاسخ ها جالب بودند و انشاالله به طور مبسوط در پست های آتی به آنها پرداخته خواهد شد اما وجه مشترک تمامی پاسخ ها از سوی اعضاء (که در میان آنها دامپزشک خبره در امر تکثیر و پرورش میگو نیز وجود داشت) منفی دانستن این احتمال بود.حتی بعضاً معتقد بودند که انتقال ویروس لکه سفید توسط ناپلی آرتمیا نیز مورد شک است .

غالب پاسخ های منفی بر این اساس استوار بود که فرآیند پخت خمیر آرتمیا به منظور تولید Flake تحت دمای بسیار بالاتر از آستانه مقاومت اجزاء ویروس بوده و قطعاً منجر به از بین رفتن ویروس خواهد گردید(مقالات مربوطه را در پست های بعدی ترجمه و در وبلاگ قرارخواهم داد).

با اینحال یکی از پاسخ ها تا حد زیادی جالب، و مبتنی بر پروتکل  PCR بود.در این پاسخ آورده شده بود که :با توجه به نوع پرایمر تهیه شده برای تست PCR، حتی اگر قطعه ای از DNA با شباهت ساختاری با ژنوم ویروس لکه سفید در محیط  وجود داشته باشد(مثلاً پس از دناتوره شدن رشته DNA ویروس و یا ژنومی که در بخشی از آن شباهت هایی با ژنوم ویروس وجود داشته و قادر به اتصال ضعیف با پرایمر گردد)،طبیعتاً توسط چرخه پلیمراز تکثیر شده و به عنوان ویروس تلقی خواهد شد .بنابراین لازم است تست های مکمل در مواردی که این اتفاق حادث می گردد انجام شود تا بتوان قطعاً محصول تحت آزمایش را آلوده به ویروس لکه سفید (یا هر پاتوژن تحت آزمایش دیگر)تلقی و یا این احتمال را رد کرد.

  • ali ghavampour

تیلاپیا فقط مصرف خوراکی ندارد

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۳۷ ب.ظ

استفاده از مزایای مختلف ماهی تیلاپیا در تایوان برای درآمدزایی

امین محمودی

برگرفته از گروه تلگرامی : کانون پرورش دهندگان ماهی گرمابی 


نتیجه تصویری برای ‪tilapia‬‏

مردم تایوان با به رسمیت شناختن ماهی تیلاپیا به عنوان ماهی ملی این کشور، فرآورده های زیادی از این ماهی تولید و به بازار عرضه می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی (مقاومتی نیوز)، تیلاپیا هم به لحاظ میزان و حجم تولید اختصاص یافته برای رشد این ماهی و هم به لحاظ شکلی به عنوان ماهی ملی کشور تایوان محسوب می شود. همچنین این ماهی بیشترین صادرات را در بخش آبزیان در تایوان به خود اختصاص داده است.

اما تولید تیلاپیا در تایوان تنها برای مصرف کردن (خوردن) نمی باشد بلکه میتوان از صنایع تبدیلی این ماهی نیز استفاده های زیادی به عمل آورد. یکی از این صنایع تبدیلی کلاژن است که از پوست و پولک ماهی تیلاپیا بدست می آید.

پوست تیلاپیاهای بزرگ نیز برای ساخت لوزام جانبی زنانه و مردانه نیز مانند کیف، کمربند، کیف پول و بسیاری از چرمی جات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

یک کارشناس تیلاپیا در تایوان گفت: کلاژن یک نوع پروتئین است. در واقع ۳۰ الی ۴۰ درصد از بدن ما از کلاژن تشکیل شده است، در نتیجه کلاژن عنصر اساسی برای حفظ تعادل و سلامتی ما محسوب می شود.

کلاژن استخراج شده از پوست ماهی تیلاپیا به صورت نوشیدنی مصرف می شود. دولت تایوان این نوشیدنی را در بطری های ۱۵ میلی لیتری و به صورت بسته بندی به مردم عرضه می کند که معمولا روزانه قبل از غذا و با معده خالی در این کشور مصرف می شود.

کلاژن همچنین می تواند برای استفاده در مراقبت از پوست صورت استفاده شود، در این روش معمولا قبل از مالیدن به صورت کمی آب رقیق به صورت زده می شود.

یکی دیگر از محصولاتی که از پوست ماهی تیلاپیا بدست می آید، لنز قرنیه چشم می باشد که هم اکنون بر روی حیواناتی مثل خرگوش آزمایش می شود. بعضی از مردم ممکن است تصور کنند که پوست تیلاپیا واقعا می تواند مواد بسیار خوبی برای ساخت کیسه، کمربند و سایر لوازم جانبی مرد و زن فراهم کند.

یکی دیگر از کاربردهای کلاژن این است که به عنوان مرطوب کننده پوست بکار می رود همچنین این محصول برای پارچه های محافظتی، پارچه های ضد الکتریسیته ساکن و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ماهی تیلاپیا علاوه بر مصارف خوراکی، در دیگر حوزه ها نیز کاربرد داشته و می تواند درآمدزایی داشته باشد.


منبع: نیوزبیتز

  • ali ghavampour

چند سال پیش در مجله Global aquaculture advocate مقاله ای به قلم دکتر Chalor Limsuwan در خصوص استفاده از غذاده های اتوماتیک در مزارع پرورش میگو تایلند چاپ شد. به لحاظ اینکه دو سه سالی است استفاده از این دستگاه ها در مزارع ایران بویژه خوزستان و بوشهر نیز تا حدی رواج پیدا نموده ترجیح دادم ترجمه مقاله یاد شده را در وبلاگ قرار دهم.لینک زیر مربوط به این مقاله است.امیدوارم مورد توجه بازدید کنندگان عزیز قرار گیرد:

لینک دانلود

  • ali ghavampour