آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۷ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

پرورش میکسوتروفیک (فایل ارائه)

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۸:۵۶ ق.ظ

سلام

در روزهای گذشته، فایل تصویری وبینار مربوط به پرورش فوق متراکم میگو که توسط جناب آقای دکتر فرشاد شیشه چیان برگزار شده بود رو در این وبلاگ به اشتراک گذاشتم. امروز فایل پی دی اف این وبینار، که بیشتر به مبانی روش میکسوتروفیک پرداخته در لینک ذیل قرار داده شده. امیدوارم مورد استفاده علاقمندان و بازدید کنندگان از وبلاگ قرار بگیره. ضمنا جا داره از سروران عزیزی که ظرف این چند روز با ارائه نظرات خودشون بنده رو مورد لطف قرار داده اند تشکر کنم. 

لینک دانلود روش میکسوتروفیک

  • ali ghavampour

 

با سلام و عرض ادب

چند وقت پیش، دو وبینار در فضای مجازی برگزار شد که هردو با موضوع آبزی پروری دریائی، هردو توسط مدرسین شناخته شده و باز هردو مورد علاقه بازدیدکنندگان از وبلاگ آبزیستان بوده و هست. بنده در همون موقع قول ضبط و ارائه وبینارها رو به دوستان و سروران خودم در گروه صمپا دادم ولی بنا به عللی که اصلی ترین اونا، نداشتن وقت کافی برای آپلود فایل ها بود، تا امروز موفق به عمل به این قول نشده بودم. 

امروز فرصتی دست داد تا این فایل ها رو آپلود کنم اما ذکر یک نکته رو ضروری می دونم. فایل اول مربوط به پرورش فوق متراکم میگو، از اواسط ارائه ضبط شده چون در موعد برگزاری وبینار، من موفق نشدم از ابتدا وارد جلسه بشم. امیدوارم این فایل ها مورد استفاده عزیزان بازدیدکننده از وبلاگ قرار بگیره.

 

 

بخش اول پرورش فوق متراکم میگو (آقای دکتر شیشه چیان)

بخش دوم پرورش فوق متراکم میگو (پرسش و پاسخ)

بخش سوم پرورش فوق متراکم میگو (پرسش و پاسخ)

پرورش ماهی سی باس آسیائی (مدرس: آقای دکتر ستهی- برگزار کننده: شرکت فرادانه)

  • ali ghavampour

  • ali ghavampour

در پرورش میگو، سودآوری از طریق یک نهاده در سه زمینه عملکرد تولید، سلامت محصول و تولید پایدار قابل تعریف می باشد.

همزمان با رشد صنعت میگو و استقبال از این آبزی در سبد مصرف خانوار در سطح جهان، اهمیت تولید بیشتر میگو با کمترین هزینه افزایش پیدا نموده است. در واقع کلید اصلی این معادله را می توان در ضریب تبدیل غذایی (FCR) و نرخ رشد ویژه (SGR) جستجو نمود.

نمونه ای ازغذای تولید شده (NovaGain) با استفاده از پروتئین حشرات، با بهبود FCR و SGR به ترتیب با کاهش 28 درصدی و افزایش 25 درصدی قادر است طول دوره پرورش و میزان غذای استفاده شده برای تولید میگو پرورشی را کاهش دهد.

طی دو دهه گذشته، مهم ترین بحران تهدید کننده صنعت پرورش میگو، بروز بیماری ها بوده است.

غذای NovaGain با کاهش تلفات 39 درصدی در چالش بیماری با ویروس لکه سفید و 22 درصد کاهش تلفات در چالش با عامل EMS نقش مؤثری در زمینه افزایش حاشیه سود ایفا نموده است.

این غذا، در زمینه کاهش مخاطرات زیست محیطی نیز با کاهش 50 درصد CO2 نسبت به نهاده های تولید شده با پودر ماهی و یا سویا، تأثیر قابل ملاحظه ای در این خصوص داشته است.

  • ali ghavampour

دیاگرام بروز بیماری در میگو

يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۰۸:۴۳ ب.ظ

 

در این مطلب قصد دارم به مسیر بروز بیماری در میگوها با تاکید بر بیماری لکه سفید میگو بپردازم.

ابتدا عرض کنم که این دیاگرام از مقاله ای به قلم آقای دکتر Hassan B.M در لینکدین و تحت عنوان "ارزیابی انتقال و بروز آلودگی میگوهای پنائیده به بیماری لکه سفید" اقتباس شده. علاقمندان می تونن برای دسترسی به این مقاله مفید، لینک زیر رو دنبال کنند:

 

https://www.linkedin.com/pulse/assessment-white-spot-virus-wsd-transmission-infection-hasan-b-m-/

خوب، بپردازیم به اصل موضوع:

همونطور که ملاحظه می فرمائید، دیاگرام دارای دو بخش در چپ و راست هست که یکی مسیر انتقال ویروس و دیگری محرک های بروز بیماری رو شامل شده.

در سمت چپ، یعنی عوامل انتقال، ابتدا ( در بالاترین باکس) مولدین قرار دارند که تولید لارو آلوده توسط اونا، از عوامل مهم انتقال ویروس به محیط پرورش شمرده می شه.

پائین تر، کیفیت پست لارو ذخیره سازی شده مورد پرسش قرار گرفته. استحضار دارید که یکی از مزایای تست های استرس در کنترل کیفیت پست لارو، تشخیص لارو آلوده هست (بجز قدرت و قابلیت پست لارو برای تحمل استرس های اسمزی، تراکم و ...). در اوایل قرن بیست و یکم، طی تحقیقاتی مشخص شد که تلفات حاصل از تست فرمالین با   100 پی پی ام غلظت، غالبا آلودگی به ویروس لکه سفید رو نشون می دادن. به این ترتیب در اینجا، پرسش از کیفیت پست لارو ذخیره سازی شده، به نوعی و به شکل غیر مستقیم، اشاره به احتمال ورود ویروس از طریق پست لارو به محیط استخر رو داره.

در بخش پائین تر از اون، به عواملی مثل فرآوری آب، فیلتراسیون و یا منابع آبی مورد استفاده اشاره شده که همگی در صورت دارا بودن مشکل، سبب ورود آب آلوده به محیط مزرعه خواهند شد

بخش بعدی، ناقلین ویروس رو مورد توجه قرار داده و پس از اون  شرایط بیوسکوریتی مورد سئوال قرار گرفته. در واقع تا اینجا همه عوامل به ورود و حضور ویروس به مزرعه و محیط پرورش کمک کرده اند.

اما وقتی می رسیم به مستطیل سوم (از بالا ستون وسط) که با عنوان افزایش حساسیت مشخص شده، عوامل تأثیرگذار همگی از سمت راست دیاگرام یعنی همون عوامل مستعد کننده بروز یا ماشه های بروز بیماری منشأ گرفته اند. این عوامل شامل مرگ پلانکتونی، نوسانات pH، وضعیت بستر، غذادهی بیش از حد، متابولیت های سمّی (که در اینجا با ارتباط دادن این سموم به pH در واقع اشاره به آمونیاک و سولفید هیدروژن می تونه داشته باشه که اولی در pH بالا و دومی در pH پائین، به عنوان متابولیت های سمّی در محیط استخر مطرح می شن)، کاهش اکسیژن محلول، نوسان در دما، افزایش آمونیاک و آلودگی های باکتریایی هستند.

به این ترتیب، فارغ از وجود ویروس، می بینیم که ماشه بروز بیماری، عوامل استرس زا و ضعیف کننده میگو هست. همینجا می شه به عبارت کار در کنار ویروس اشاره کوتاهی داشت. اگرچه پرورش میگو در محیط محصور و در کنارش، افزایش تراکم ذخیره سازی، خودبخود ایجاد کننده استرس هست، اما بعضاً می شه در صورت مدیریت عوامل استرس زا، مخاطره بروز بیماری رو حداقل تا زمان برداشت به تعویق انداخت. این کار رو در موارد زیادی در سایت های مختلف پرورش میگوی کشور هم دیده ایم.

در مرحله بعد، به مرحله آلوده شدن میگوها می رسیم و متعاقب اون تکثیر ویروس.

تحت چنین شرایطی، در بخش سمت چپ دیاگرام به همجنس خواری و خارج نکردن میگوهای مرده (تلفات ناشی از بیماری) اشاره کرده که می تونه انتقال افقی بیماری و ازدیاد ویروس رو سبب بشه. به عبارتی، با توجه به اینکه ویروس برای تکثیر خودش، احتیاج به سلول زنده داره و میگوهای تلفاتی نمی تونن این امکان رو در اختیارش قرار بدن، همجنس خواری و یا تغذیه سایر میگوها از میگوهای تلف شده یا بی حال در استخر، این امکان رو در اختیار ویروس قرار می ده تا وارد یک ارگانیسم زنده بشه و با سرعت بالاتری تکثیر و ازدیاد پیدا کنه.

 

مرحله آخر دیاگرام (پائین ترین باکس) هم بروز بیماری رو نشون داده.

به نظر میاد، پرورش دهندگان عزیز، طی اعمال مدیریت بر مزارع خودشون، یه نیم نگاهی هم به این دیاگرام داشته باشن، می تونن (حتی اگر ریسک وجود ویروس در منطقه شون هم پائین باشه)، دوره پرورش موفقی رو رقم بزنند. انشاالله.

  • ali ghavampour

دیروز وقتی به وبلاگ سر زدم تا یه گردگیری از مطالبش کنم، دیدم این مطلب در قسمت پنجم ناقص مونده و بخش ششم هنوز نوشته نشده. اول فکر کردم این نقص ناشی از حواس پرتیه اما بعد که به متن اصلی مراجعه کردم دیدم تا اینجا هم خوانندگان عزیز وبلاگ، چیز خاصی رو از دست نداده اند.

اما من باب " کار را که کرد آنکه تمام کرد" ، تصمیم گرفتم این بخش رو هم به پنج قسمت قبل با این عنوان اضافه کنم: 

" برای رفع مشکلات کیفی آب، برنامه داشته باشید" .

البته این موضوع آنچنان هم که در ظاهر به نظر می رسه آسون نیست. در واقع، برای داشتن برنامه به منظور رفع مشکلات کیفیت آب استخر، هم مجهز بودن به تجهیزات ثبت پارامتر، هم رصد دائمی اونا و هم توان تحلیلشون لازمه و در نهایت، در دسترس بودن نرم افزارها و سخت افزارهای مناسب به اضافه نیروی انسانی کارآمد که بتونه در زمان مناسب، اقدام مقتضی رو در کمترین زمان انجام بده.

پس مشاهده می کنید که داشتن برنامه برای رفع مشکلات کیفی آب اونقدرها هم ساده نیست و لازمه با حساسیت بالایی دنبال بشه.

  • ali ghavampour

  • ali ghavampour