آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۹ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

نوشته: Soraphat Panakorn

ترجمه: علی قوام پور

سولفید هیدروژن (H2S)

سولفید هیدروژن حتی در مقادیر بسیار اندک (در حد 0.02 پی پی ام) نیز برای میگو و سایر جانوران آبزی خطرناک و سمی است. این مقدار، حداقل میزانی است که پرورش دهندگان از طریق حس بویائی قادر به تشخیص آن می باشند. در مقایسه باید گفت، مقادیر سمی آمونیاک و نیتریت به ترتیب 100 و 1000 برابر این میزان تعیین شده اند. سولفید هیدروژن در مناطقی تولید می شود که مواد آلی و آب در غیاب اکسیژن حضور داشته باشند. به این ترتیب استخرهای پرورش میگو، یکی از مطلوب ترین مکان ها برای تولید این ماده به شمار می آیند. این ماده سمی سالانه، پرورش دهندگان میگو و ماهی در سراسر جهان را بیش از هر عامل دیگر دچار خسارت می نماید. هرچند پرورش دهندگان، از بابت وجود این ماده سمی دچار تلفات می شوند با این حال، با توجه به اینکه روش مقابله با آن را نمی دانند، این تلفات را به عنوان اتفاقی طبیعی قلمداد می نمایند.

از جمله شرایط مطلوب برای رخداد تلفات در اثر سولفید هیدروژن، کاهش اکسیژن، دما و pH می باشد. بنابراین، اوقات شب، زمان مناسبی برای بروز مشکل ناشی از H2S در استخرهای پرورش میگو است. مقادیر اندک از این ماده سمی، قادر است میگوها را ضعیف و مستعد ابتلا به بیماری نموده و مقادیر بالاتر می تواند موجب بروز مرگ ناگهانی در موجود شود. وقتی این شرایط، با اتفاقاتی همچون بارش شدید، طوفان، بروز مشکل در کارکرد هواده، پوست اندازی و یا مرگ پلانکتونی همراه شود، پرورش دهندگان، صبح روز بعد شاهد تلفات سنگین خواهند بود.

برای مقابله با این گاز سمّی، پرورش دهندگان می بایست pH را در محدوده 7.8 تا 8.1 حفظ نمایند. بیش از این مقدار، با توجه به مطلوبیت pH بالا برای تولید گاز آمونیاک، توصیه نمی شود. علاوه بر این حفظ اکسیژن محلول در محدوده مطلوب و مدیریت مناسب لجن بستر برای کنترل و مهار تولید این گاز لازم است. بعضی پرورش دهندگان نیز، از پروبیوتیک های اکسیدکننده H2S استفاده می کنند. در بسیاری از مزارعی که دارای مقادیر بالای سولفید هیدروژن می باشند، در ساعات شب، میگوهای دارای شنای ضعیف مشاهده می گردد. به همین دلیل، بازرسی شبانه استخرها امری بسیار ضروری است.

  • ali ghavampour

ارغوانم آنجاست...

چهارشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۱۵ ق.ظ

ارغوان شاخه همخون جدا مانده من/آسمان تو چه رنگ است امروز؟
آفتابی‌ست هوا؟/یا گرفته است هنوز ؟
من در این گوشه که از دنیا بیرون است/آسمانی به سرم نیست
از بهاران خبرم نیست
آنچه می‌بینم دیوار است/آه این سخت سیاه/آنچنان نزدیک است
که چو بر می‌کشم از سینه نفس/نفسم را بر می‌گرداند
ره چنان بسته که پرواز نگه/در همین یک قدمی می‌ماند

کورسویی ز چراغی رنجور/قصه‌پرداز شب ظلمانیست/نفسم می‌گیرد
که هوا هم اینجا زندانی‌ست/هر چه با من اینجاست/رنگ رخ باخته است
آفتابی هرگز/گوشه چشمی هم/بر فراموشی این دخمه نینداخته است
اندر این گوشه خاموش فراموش شده/کز دم سردش هر شمعی خاموش شده
یاد رنگینی در خاطر من/گریه می‌انگیزد/ارغوانم آنجاست/ارغوانم تنهاست
ارغوانم دارد می‌گرید

چون دل من که چنین خون ‌آلود/هر دم از دیده فرو می‌ریزد
ارغوان
این چه رازیست که هر بار بهار/با عزای دل ما می‌آید؟
که زمین هر سال از خون پرستوها رنگین است
وین چنین بر جگر سوختگان/داغ بر داغ می‌افزاید؟
ارغوان پنجه خونین زمین
دامن صبح بگیر/وز سواران خرامنده خورشید بپرس
کی بر این دره‌ی غم می‌گذرند؟
ارغوان خوشه خون/بامدادان که کبوترها/بر لب پنجره‌ی باز سحر غلغله می‌آغازند
جان گل رنگ مرا/بر سر دست بگیر/به تماشاگه پرواز ببر
آه بشتاب که هم پروازان/نگران غم هم پروازند
ارغوان بیرق گلگون بهار/تو برافراشته باش
شعر خونبار منی
یاد رنگین رفیقانم را/بر زبان داشته باش
تو بخوان نغمه ناخوانده‌ی من/ارغوان شاخه همخون جدا مانده من

درگذشت عزت شعر پارسی، استاد امیرهوشنگ ابتهاج، بر تمامی عاشقان زبان پارسی تسلیت باد

  • ali ghavampour

روز سه شنبه 18 مرداد 1401، وبینار آموزشی با ارائه جناب آقای دکتر پذیر و توسط شرکت فرانو با موضوع آشنایی با بیماری AHPND و مدیریت ایمنی زیستی به منظور کنترل این بیماری در مزارع پرورش میگو برگزار شد. لینک مربوط به این وبینار در ذیل این مطلب قرار داده شده است:

 

لینک دانلود

  • ali ghavampour

اتفاقات شبانه در مزارع پرورش میگو (قسمت سوم)

يكشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۰۵ ب.ظ

 

نوشته : Soraphat Panakorn

ترجمه: علی قوام پور

اکسیژن

در ساعات شب به دلیل توقف فتوسنتز، کاهش میزان اکسیژن محلول، امر متداولی به شمار می رود. در اغلب موارد هوادهی تنها راه برای حفظ اکسیژن محلول در این استخر ها است و نبایستی حتی برای یک دقیقه طی این ساعات متوقف گردد.

کاهش اکسیژن محلول در شب میتواند سبب بروز مشکلات عدیده ای شود.

مناسب ترین میزان اکسیژن محلول در مزارع پرورش میگو ۴ پی پی ام در ساعت ۴ صبح می باشد و اندازه گیری آن باید در فاصله ۳۰ سانتی متری از بستر و سه متر دورتر از لبه دیواره استخر انجام پذیرد.

کاهش اکسیژن محلول میتواند منجر به افزایش سمیت  سولفید هیدروژن، آزاد شدن گازهای سمی، تکثیر باکتری های بیماری زا ، تلفات پس از پوست اندازی و کاهش مصرف غذا شود و  تمام این اتفاقات برای میگو استرس زا خواهد بود.

معمولاً در استخرهای پرورش، اکسیژن محلول متکی به دو منبع از جمله هوادهی و فتوسنتز توسط فیتوپلانکتون هاست.

 میزان اکسیژن محلول در خلال ساعات روز  بالاست اما کاهش آن بعد از غروب آفتاب شروع  و پیش از طلوع آفتاب به پایین ترین حد خود می رسد. این میزان تا یک ساعت پس از طلوع آفتاب نیز در حد پایین باقی خواهد ماند و از آن به بعد فعالیت فیتوپلانکتون ها از سر گرفته می‌شود.

با کاهش اکسیژن محلول در ساعات شب، میگوها فعالیت خود را به منظور مصرف کمتر اکسیژن کاهش می دهند و به این ترتیب بیشتر میگو ها در کف استخر پرورش مستقر شده و میگوهایی که به اکسیژن  بیشتری نیاز دارند سعی می کنند در حاشیه استخر به شنا بپردازند. اگر اکسیژن در ساعات شب به میزان مناسب باشد، اغلب میگو ها در تمام ستون آب در استخر به شنا خواهند پرداخت.

در این خصوص توصیه کاربردی این است که پرورش دهندگان می بایست در ساعت ۴ صبح اکسیژن را اندازه گیری نموده و برای شرایط اضطراری یک منبع تامین اکسیژن یدک در نظر بگیرند. پرورش دهندگان باید در طول شبانه روز نیز به دفعات اکسیژن محلول را کنترل و مقدار آن را در حد مناسب حفظ نمایند.

مدیران مزارع پرورش همچنین میتوانند از این محاسبه سرانگشتی بهره بگیرند : به ازاء هر ۴۰۰ کیلوگرم توده زنده میگو یک اسب بخار هوادهی مورد نیاز است.

 توده زنده را میتوان از طریق تراکم ذخیره سازی، میزان بازماندگی، متوسط وزن میگو و درصد غذای مصرفی روزانه محاسبه نمود.

  • ali ghavampour
  • ali ghavampour

نویسنده: Soraphat Panakorn

مترجم: علی قوام پور

در ادامه مزلب قبل در خصوص اتفاقات شبانه در مزارع پرورش میگو، پارامتر دوم را در این مطلب مورد اشاره قرار خواهیم داد. لازم به یادآوری است که مطالب عنوان شده در این مقاله صرفاً نظر نویسنده مقاله بوده و ممکن است بعضی از آن ها در کشور و آب و هوای ایران قابل تطبیق نباشد.

دمای آب

معمولاً دمای آب در شب پایین تر از دمای آب در ساعات روز است.

از آنجا که کاهش دما به آهستگی و از سطح آب استخر انجام می شود  اختلاف حاصله موجب لایه بندی دمایی می گردد که به نوبه خود سبب عدم اختلاط اکسیژن به طرز مساوی بین لایه های سطحی و عمیق آب استخر خواهد گردید.

همچنین در دمای پایین سمیت سولفید هیدروژن افزایش پیدا خواهد کرد.

با کاهش دما میگوهای ضعیف‌تر تمایل پیدا می کنند که به مناطق لجنی مهاجرت کنند که در این مناطق خودشان را در معرض گازهای سمی و عوامل بیماری زا قرار می دهند. یکی دیگر از واکنش های میگو نسبت به دمای پایین کاهش فعالیت است. در واقع نرخ سوخت و ساز میگوها به ازاء هر درجه کاهش در دما ۱۰ درصد افت پیدا می‌کند.

جهت کاهش تاثیرات نامناسب دما، پرورش‌دهندگان می بایست از هواده ها استفاده نمایند تا با ایجاد اختلاط در ستون آب، مانع لایه بندی دما شده همچنین با مدیریت مناسب تغذیه نسبت به پاکسازی بستر از مواد آلی اقدام کنند.  علاوه بر این لازم است از غذا دهی در ساعات شب خودداری کنند چرا که میگو ها در دمای پایین تغذیه مناسبی نخواهند داشت.

  • ali ghavampour

اتفاقات شبانه در مزارع پرورش میگو (قسمت اول)

پنجشنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۰۹ ب.ظ

نویسنده : Soraphat Panakorn

ترجمه : علی قوام پور

برای موفقیت در پرورش میگو با اعمال مدیریت بهینه، درک صحیح از فعالیت های شبانه میگوها در استخر بسیار ضروری است. همچون سایر فعالیت های صنعتی و زیست شناختی، پرورش میگو هم نیازمند کاری شبانه روزی از روز ذخیره سازی تا صید می باشد.

حتی زمانی که پرورش دهندگان در خواب  هستند نیز فعالیت  میکروارگانیسم ها و فیتوپلانکتون ها  در استخر تداوم دارد.

برخلاف ضرب المثلی که بر اساس آن "جهل سعادت است"، در طول شب، اتفاقاتی پنهان از دید پرورش دهنده  به وقوع می پیوندد  که جهل نسبت به آن ها ممکن است عواقب بسیار مهمی را در پی داشته و در روز بعد، نتایج فاجعه باری را در استخر پرورش رقم بزند.  

هدف این مقاله نشان دادن اهمیت احاطه بر اتفاقاتی است که در شب در استخر پرورش میگو به وقوع می پیوندد. علاوه بر آن  راهنمایی‌هایی برای مدیریت و غلبه بر این اتفاقات به پرورش دهنده داده شده است.

پارامترهای آب

pH

pH  در استخرهای پرورش میگو تحت تاثیر دو عامل قرار دارد:  یکی از آن ها یون های محلول در آب و دیگری فعالیت فیتوپلانکتون ها می باشد. در خلال ساعات شب فعالیت (فتوسنتزی) فیتوپلانکتون ها بسیار ناچیز است  و این باعث افت pH می گردد. به دنبال این اتفاق میگو هایی که آماده پوست اندازی هستند این فرآیند را در زمان افت pH آغاز میکنند. از طرف دیگر افت pH باعث افزایش سمّیت سولفید هیدروژن میشود.

علاوه بر این اگر اختلاف pH بین روز و شب بالاتر از یک باشد میزان استرس در میگوها افزایش پیدا می‌کند و این امر سبب تضعیف میگوها خواهد گردید.

به منظور پایدار نگه داشتن pH  آب، قلیاییت می بایست مساوی ویا بالاتر از 100 پی پی ام باشد.  پرورش دهندگان لازم است قلیائیت استخر را به طور مداوم، حداقل هر سه تا چهار روز یکبار انجام دهند تا در صورت کاهش، میزان آن را با افزودن آهک یا بیکربنات سدیم در شب، وقتی میگوها هنوز پوست اندازی خود را آغاز نکرده اند اصلاح نماید.

  • ali ghavampour

کارت شناسایی بیماری AHPND

سه شنبه, ۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۸ ب.ظ

با توجه به گزارش بروز و شیوع بیماری نکروز حاد هپاتوپانکرآس در صنعت میگوی پرورشی کشور، کارت شناسائی این بیماری را از سایت ناکا در لینک ذیل و در فرمت Flip قرار داده ام. امیدوارم مورد استفاده علاقمندان قرار بگیره.

لینک دانلود

  • ali ghavampour

روز یکشنبه دوم مرداد ماه 1401، کارگاه آموزشی با ارائه جناب دکتر قاجاری، معاونت اداره کل دامپزشکی استان بوشهر و معاون اسبق بهداشت و بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با موضوع "آشنائی با بیماری نکروز حاد هپاتوپانکرآس در میگوهای پرورشی" در محل اداره کل شیلات بوشهر برگزار گردید. لینک دانلود مطالب ارائه شده در این کارگاه، در ذیل آورده شده است:

 

لینک دانلود

  • ali ghavampour