آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

اندرافاضات جناب هوش مصنوعی (7)

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۵۸ ب.ظ

BMP در "پرورش ماهی در قفس"

BMP به معنی " بهترین روشهای مدیریتی" است که به مجموعه فنآوری ها و رهنمودهای مورد استفاده با هدف بهینه سازی تولید و کاهش اثرات سوء فعالیت های آبزی پروری بر محیط زیست اطلاق می گردد.

در پرورش ماهی، برخی از دستورالعمل های قابل پیاده سازی در زمینه BMP عبارتند از:

1- استقرار قفس در مکان مناسب: انتخاب محل مناسب برای استقرار قفس های پرورش ماهی به نحوی که تبادل آب به میزان کافی برقرار بوده و ریسک آلودگی و انتقال بیماری ها تا حد ممکن کاهش یابد.

2- طراحی مناسب قفس: استفاده از مواد اولیه مرغوب و اندازه مناسب در ساخت قفس به شکلی که جریان آب به حد مکفی برقرار بوده، از فرار ماهی ها از قفس جلوگیری نموده و خطر گیرکردن ماهی ها و آسیب رسیدن به آن ها را به حداقل برساند.

3- تراکم مطلوب ذخیره سازی: حفظ تراکم مناسب ذخیره سازی به منظور پرهیز از افزایش جمعیت و اطمینان از رشد مناسب و بازماندگی مطلوب آبزی پرورشی.

4- مدیریت بهینه تغذیه: استفاده از غذا و روش غذادهی مناسب به منظور کاهش پسماند و جلوگیری از غذادهی بیش از حد که می تواند موجب افت کیفیت آب و شیوع بیماری گردد.

5- پایش کیفیت آب: پایش منظم پارامترهای کیفی آب همچون میزان اکسیژن محلول، pH و آمونیاک به منظور حصول اطمینان از بهینه بودن شرایط برای رشد و بازماندگی آبزی پرورشی.

6- پیشگیری و کنترل بیماری ها: بکارگیری روش های امنیت زیستی با هدف جلوگیری از ورود و گسترش بیماری و استفاده از روش های درمانی مناسب در صورت وقوع بیماری.

7- صید و جابجائی مناسب محصول: استفاده از روش های مناسب برای به حداقل رساندن استرس و آسیب به ماهی ها در زمان صید و حمل و نقل محصول.

اجرای این دستورالعمل های مدیریتی می تواند پایداری و سودآوری پرورش ماهی در قفس را بهبود بخشیده و اثرات سوء زیست محیطی این فعالیت را کاهش دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی