آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۶ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

ترجمه: علی قوام پور

اگر یک عامل بیماریزا از طریق یکی از شبکه های تماس وارد سایت (مزرعه و یا مجتمع پرورش) شود، عوامل جانبی دیگری نیز درکنترل احتمال بروز بیماری دخالت می کنند. برای بروز بیماری، حضور گونه‌های میزبانِ حساس ضروری است اما شرایط محیطی نیز می بایست برای این بروز مساعد باشد. در میان تمامی عوامل کلیدی برای بروز بیماری، اگرچه همگی اهمیت بسیاری دارند ولی به دلیل خونسرد بودن گونه های مورد استفاده در آبزی پروری، دمای آب غالباً نقشی کلیدی در تعیین شرایط وقوع بیماری می باشد ( Tylor و همکاران).

تشخیص آستانه‌ها و مقادیر مجاز برای بیماری، امکان تعیین شاخص‌های خطر و گلوگاه های پرریسک را فراهم نموده و می‌تواند به شناسایی موارد پرخطر در زمان و مکان کمک کرده و به روند نظارت و کنترل مؤثر کمک کند.

شیوه پرورش در سطح سایت نیز برای مدیریت بروز بیماری عنصری بسیار کلیدی است. همانگونه که پیشتر نیز گفته شد روش پرورش و تماس ها و ارتباطات انجام شده با اطراف میزان ریسک ورود عوامل بیماریزا را تعیین می نماید. اما روش های بهینه پرورش می تواند این خطر را کاهش داده و یا در صورت ورود عامل بیماری زا احتمال شیوع آن را کاهش دهد.

مشخص بودن منشأ جمعیت لارو و بچه ماهی معرفی شده به استخر برای ذخیره سازی ایمن و بی خطر بسیار حائز اهمیت بوده و انجام روش های مناسب امنیت زیستی خطر ورود عوامل بیماری زا به مزرعه را کاهش خواهد داد.  

با نظارت منظم و تشخیص زودهنگام ورود عوامل بیماریزا می توان خطر بروز، شیوع و خسارات ناشی از بیماری را کاهش داد. همچنین در مواردی، واکسیناسیون و رژیم های درمانی مناسب، واجد اهمیت فراوانی است.

به حداقل رساندن عوامل استرس زا در زمان پرورش همچون تراکم بیش از حد و یا جابجایی و دست کاری های زیاد، همچنین قرار گرفتن در معرض حضور شکارچیان برای کاستن از اثرات بیماری اهمیت بالایی دارد.  

  • ali ghavampour

اندر افاضات جناب هوش مصنوعی (8)

جمعه, ۳۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۴۵ ب.ظ

آیا pH روده میگو می تواند بر سلامت این جانور تأثیر گذار باشد؟

بله. pH روده می تواند تأثیر چشمگیری بر سلامت میگو داشته باشد. میزان pH روده قادر است بر فعالیت آنزیم های گوارشی اثر گذار باشد. میزان pH بیش از حد پائین و یا بالا می تواند در جذب و یا هضم مناسب مواد مغذی اختلال ایجاد نموده و این موضوع منجر به سوء تغذیه و سایر مشکلات بهداشتی و سلامت میگو خواهد گردید.

 

علاوه بر این، میزان pH روده می تواند بر رشد و بقای باکتری های موجود در این اندام (فلور نرمال روده) تأثیر بگذارد. برخی از باکتری ها برای رشد و تکثیر به محدوده pH خاصی نیاز دارند و اگر PH خارج از این محدوده قرار داشته باشد، این موضوع می تواند به رشد بیش از حد یا کم تر از معمول این گونه های باکتریایی خاص منتهی گردد که می تواند تأثیرات منفی بر سلامت میگو داشته باشد.

بنابراین، حفظ pH روده در محدوده مناسب برای سلامت عمومی میگو واجد اهمیت فراوانی است. این محدوده را می توان از طریق شیوه های تغذیه مناسب، مدیریت کیفیت آب و سایر اقداماتی که سلامت گوارش را ارتقا می دهد، حفظ نمود.

  • ali ghavampour

مزایای استفاده از پروبیوتیک (فیلم کوتاه)

جمعه, ۳۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۱ ب.ظ

در کلیپی که لینک آن ذیل این مطلب آورده شده، برخی از مزایای پروبیوتیک توضیح داده شده است.

لینک دانلود

  • ali ghavampour

اپی ژنتیک در آبزی پروری (کتاب)

جمعه, ۳۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۸ ق.ظ

اصطلاح "اپی ژنتیک" توسط کنراد وادینگتون در دهه 1940 با معنایی متفاوت از آنچه امروزه درک می شود ابداع شد. در ابتدا،  این واژه اساساً با آنچه امروزه به عنوان حوزه زیست شناسی رشد و چگونگی ایجاد فنوتیپ شناخته می شود، مرتبط بود. با این حال، مفهوم مدرن اپی ژنتیک، یعنی "مطالعه تغییرات میتوزی و/یا توارث پذیر توسط میتوز بر عملکرد ژن که با تغییرات در توالی DNA قابل توضیح نیست" در اواسط دهه 1990 و حدوداً اواخر این قرن ظهور کرد. این زمینه عمدتاً از پیشرفت‌هایی که پس از تعیین توالی ژنوم انسان، تعیین خصوصیات عناصر تنظیم‌کننده و همه فن‌آوری‌های نوظهور برای بررسی جنبه‌های مختلف ژنوم و اپی ژنوم ایجاد شد، بهره برده است. اپی ژنتیک در حال حاضر به عنوان یکی از "موضوعات داغ" زیست شناسی به شمار می آید. تغییرات اپی ژنتیک یا "نشانه ها" را می توان به راحتی شناسایی نمود. این نشانه ها برای درمان تعداد فزاینده ای از بیماری ها، رویکردهای درمانی محسوب می شوند. به عنوان مثال، تحقیقات زیادی در مورد اپی ژنتیک در درمان سرطان در حال انجام است.

در مواجهه با اپی ژنتیک باید سه جنبه بسیار مهم را در نظر گرفت.

نخست، اپی ژنتیک تأثیرات ژنومی و محیطی را برای ایجاد فنوتیپ با یکدیگر ادغام می کند.

دوم، بخشی از واریانس فنوتیپی وجود دارد که نمی توان آن را صرفاً بر اساس تنوع ژنتیکی بلکه با در نظر گرفتن تنوع اپی ژنتیکی توضیح داد.

سوم، تغییرات اپی ژنتیکی توارث پذیر بوده و از والدین به فرزندان و به نسل های بعدی منتقل می شوند.

در مجموع، این امر باعث اجرای تحقیقات در حوزه اپی ژنتیک نه تنها در اکولوژی و تکامل (به دلیل سهم آن در سازگاری با محیط های جدید)، بلکه در کشاورزی و دامداری برای بهبود تولید غذا شده است.

در نتیجه، اخیراً گرایش آشکاری هم به اپی ژنتیک دریایی و هم کاربرد اپی ژنتیک در آبزی پروری ایجاد شده است. یکی از دلایل اصلی این گرایش این است که موجودات آبزی به نشانه های محیطی بسیار حساس هستند. به عنوان مثال، دما در یک جانور خونسرد شدیدتر از یک حیوان خون گرم بر نرخ رشد تأثیر می گذارد. علاوه بر این، بر خلاف پستانداران، به نظر می رسد ماهی ها پس از لقاح دارای مکانیسم برنامه ریزی مجدد و احتمالا زدودن علائم اپی ژنتیکی کمتری هستند و این موضوع انتقال اپی ژنتیک تأثیرات محیطی به نسل بعدی را تسهیل می سازد.

بنابراین، در سال های اخیر علاقه زیادی به کاربرد اپی ژنتیک در آبزی پروری ایجاد شده است.

کتابی که لینک دسترسی به آن در ذیل این مطلب قرار داده شده تحت نام اپی ژنتیک در آبزی پروری، در سال 2023 منتشر و در زمینه همین موضوع واجد اطلاعات بسیار ذیقیمتی است. امیدوارم مورد توجه عزیزان قرار گیرد.

لینک دانلود

  • ali ghavampour

اعتیاد به کار ( Workaholic) چیست؟

پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۱۰ ب.ظ

اعتیاد به کار را نمی‌توان یک مشکل جدید دانست. در مرور داستان زندگی افرادی که چند دهه یا حتی چند قرن پیش هم زندگی می‌کردند، می‌شود نشانه های اعتیاد به کار را مشاهده کرد.

اما طی سال‌ها و دهه‌های اخیر اتفاق تازه‌ای افتاده است. به نظر می‌رسد گسترش فناوری اطلاعات و ظهور انواع ابزارهای ارتباطی مانند اینترنت، موبایل، پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌ها، شکل‌های پیچیده‌تر و شدیدتری از اعتیاد به کار را به وجود آورده است.

 یکی از ویژگی‌های ابزارهای جدید این است که به بستری برای تقویت اعتیاد به کار تبدیل شده‌اند به این معنا که قبلاً وقتی فردی به خانه می‌آمد، به نامه‌ها و مکاتبات و اسناد شرکت خود دسترسی نداشت و ناگزیر نمی‌‌توانست فعالیت‌های شغلی خود را ادامه دهد. اما الان به سادگی می‌توان نامه‌ها و ایمیل‌ها و اسناد را در هر زمان و مکان بررسی کرد و همین به زمینه‌ای برای غرق شدن بیشتر در کار تبدیل شده است.  ویژگی دیگر ابزارهای ارتباطی این است که شکل ظاهری فعالیت‌ها را تغییر داده‌اند و اعتیاد به کار دیگر به اندازه‌ی گذشته تلخ و تاریک به نظر نمی‌رسد

مثلا‌ً امروز ممکن است دوست ما در یک مهمانی نشسته باشد و هم‌زمان با مشارکت در بحث‌ها، اکانت اینستاگرام کسب و کار خود را هم بررسی کند یا به پیام‌های مشتریان پاسخ دهد. پاسخ‌گویی بیست‌و‌چهار ساعته به پیام‌ها و ارزش‌هایی شبیه این‌که «باید در حداقل زمان به مشتری پاسخ داد» باعث شده که چنین رفتارهایی کاملاً حرفه‌ای و مسئولانه هم به نظر برسند.

شاید رعایت چنین استانداردهایی برای سازمان‌ها و کسب و کارهای بزرگ به سادگی امکان‌پذیر باشد،‌ اما برای کسانی که فریلنسر هستند یا کسب و کارهای بسیار کوچکی را اداره می‌کنند، تعهد به این نوع استانداردها به معنای تغییر جدی سبک زندگی است.

تاریخچه اصطلاح اعتیاد به کار

ظاهراً لغت معتاد به کار (Workaholic) را نخستین بار روانشناسی به نام ریچارد ایوانز در سال ۱۹۶۴ به کار برده است. با توجه به این‌که مردم واژه‌ی Alcoholic به عنوان «معتاد به الکل» را پیش از آن می‌شناختند، اصطلاح Workaholic هم به سادگی معنای مد نظر را تداعی می‌کرد و حتی کسانی که برای نخستین بار آن را می‌شنیدند، می‌توانستند مفهومش را حدس بزنند.

اما رواج یافتن اصطلاح اعتیاد به کار  را باید مدیون وین اوتس (Wayne Oates) دانست؛ چرا که او در سال ۱۹۷۱ این کلمه را در عنوان کتاب خود به کار برد. کتاب اوتس با عنوان اعترافات یک معتاد به کار نخستین گام در فراگیر شدن این مفهوم محسوب می‌شود.

طی دهه‌های بعد، اصطلاح اعتیاد به کار چنان فراگیر شد که امروزه متخصصان بسیاری آن را به عنوان یکی از مصداق‌های اعتیاد (به عبارت دقیق‌تر: مصداق اعتیاد رفتاری) در نظر می‌گیرند.

اعتیاد به کار؛ یک بیماری آبرومند

یکی از ویژگی‌های اعتیاد به کار این است که در مقایسه با بسیاری از بیمارها و عادات رفتاری نادرست دیگر، تصویر آن الزاماً منفی نیست. افراد بسیاری این ویژگی را به عنوان یک مزیت تلقی کرده و حتی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها هم آن را پذیرفته یا به شیوه‌های مختلف به آن پاداش می‌دهند.

به همین علت، برخی نویسندگان معتقدند که اعتیاد به کار را نباید صرفاً به عنوان یک مشکل فردی در نظر گرفت و بهتر است کارشناسان و جامعه‌شناسان، آن را به عنوان یک مشکل سیستمی هم بررسی کنند 

نشانه های اعتیاد به کار چیست؟

  • به سر بردن ساعات زیادی در محل کار، حتی وقتی نیاز به ماندن بیش از حد وجود ندارد
  • کاهش ساعات استراحت به منظور پیش بردن کارها
  • غرق شدن بیش از حد در کار و مسائل مربوط به موفقیت شغلی
  • ترس زیاد از شکست خوردن در چالش‌های شغلی
  • حس پارانویا در خصوص عملکرد شغلی
  • به خطر انداختن روابط شخصی به خاطر کار
  • موضع و حالت دفاعی در برابر نظرات دیگران در خصوص کار
  • استفاده از کار به عنوان دلیلی برای چشم‌پوشی از روابط اجتماعی
  • کار کردن برای مقابله با احساس گناه و افسردگی
  • کار کردن برای فراموش کردن بحران‌هایی همچون مرگ، طلاق و مشکلات مالی
  • فکر کردن به روشی جدید برای افزایش ساعات کاری در شبانه روز
  • کار کردن بیش از ساعاتی که برای آن از پیش برنامهریزی کرده‌اید
  • نگرانی دوستان و آشنایان از ساعات کار زیاد شما
  • فکر کردن به مسائل شغلی در ساعات استراحت
  • خود را وقف کار کردن
  • عادات کاری بد
  • کار کردن بیش از همکاران دیگر

چگونه اعتیاد به کار در افراد شکل می گیرد؟

عوامل مشترکی که معمولا افراد را به سمت اعتیاد به کار سوق می دهد اینها هستند:
شخصیت خود را در کار خلاصه می کنند. در بیش از 92% افراد معتاد به کار این ویژگی دیده شده است.
شما تنها یک سبد دارید و همه تخم مرغها را در آن سبد می گذارید، آنهم سبد کار شماست.
شما کار می کنید که از چیزی فرار کنید، همسر ناسازگار، سر و صدای بچه ها، افسردگی،
شما از چیزی نگران هستید و به کار پناه می برید.

چگونه اعتیاد به کار را از خود دور کنیم؟

از برنامه های فشرده 90 روزه بازپروری برای رهایی از اعتیاد به کار تا روشهای ملایمتر شخصی برای رفع این اختلال پیشنهاد شده است که باید فرد با توجه به میزان وخامت اوضاع، بر گزیند.
برای شروع بهبود باید صادقانه از خود بپرسیم:
واقعا چرا کار می کنیم؟ طبعا جواب برای امراز معاش خانواده و نیست، منظور هدف اصلی از کار کردن است.
ترس شما از کم کردن کارتان چیست ؟ ممکن است دلایل منطقی یا غیر منطقی داشته باشید، ولی مهم این است که با خود صادق باشید.
از چه چیزی به “کار زیاد” فرار می کنید؟ ممکن است این کار را خودآگاه یا نا خودآگاه انجام دهید.
زندگی ایده آل شما چیست؟ نه از نظر مادی و خانه و ماشین بزرگتر ، بلکه گذران ایده آل یک روز، ماه یا سال از زندگی. تعادل ایده آل کار و زندگی از دید شما چیست ؟

راهکارهای اجرایی پیشنهادی هم مواردی مانند تمرینات زیر است:
ارزیابی مجدد و منطقی از برنامه مثلا 1 ساله یا 5 ساله گذشته خود کنید. آیا اگر واقعا زودتر ساعات کاری را پایان می بخشیدید، مشتریانی را از دست می دادید؟ اگر بلی، شاید باید از کارکنان دیگری در کار کمک می گرفتید.
تمرین کنید زودتر به خانه برگردید و آخر هفته آرامتری را تجربه کنید.
برای مواجهه با موانع زندگی شخصیتان وقت بگذارید. مثلا به شکل جلسات نیم ساعته کاری، به بررسی مشکلات و برنامه ریزی برای رفع آنها اقدام کنید. اگر این کار سخت است، شاید باید از مشاور خانواده هم کمک بگیرید.
وقتی برای رسیدگی به ریشه نگرانیهایتان بگذارید. شاید با استفاده از خدمات مشاوره برای رفتار شناسی خود یا استفاده از دارو بر مشکل نگرانی و استرس فایق آیید. اگر با مشکلات خانوادگی، مانند طلاق دست و پنجه نرم می کنید، طبیعی است که به کار پناه بیاورید، چون می توانید آن را کنترل کنید، ولی اینجا هم باید از کمک مشاور یا پزشک استفاده کنید.
با طوفان ذهنی و تجربه کردن کارهای دیگری که از آن لذت می برید، با ساعات کار طولانی مقابله کنید.
انتظار احساس گناه و اضطراب داشته باشید، چون سالها این احساسات مثل سگی در حال پارس کردن، شما را دنبال می کردند. احتمالا شروع می کنند به بلندتر پارس کردن، ولی ناگزیرند به تدریج آرام شوند.
صبور باشید و برای ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی، به خودتان حدود 6 ماه فرصت دهید.

تعهد سازمانی چیست؟

در مقابل رفتار افراطی اعتیاد به کار، موضوع قابل تامل همه سازمانها، ایجاد حس مثبت تعهد سازمانی است که منجر به همسو شدن منابع انسانی و اهداف سازمانی می شود و عامل کلیدی موفقیت سازمانی است.
تعهد سازمانی، دلبستگی روانی فرد نسبت به سازمان است. اساس بسیاری از مطالعات در حوزه منابع انسانی یافتن راه هایی برای بهبود احساس تعهد کارکنان نسبت به شغل خود است. چرا که تعهد سازمانی در تعیین اینکه آیا یک کارمند برای مدت زمان طولانی تر در سازمان بماند و با اشتیاق در جهت تحقق هدف سازمان کار کند نقش مهمی دارد. تعهد سازمانی متغیرهای شغلی مانند گردش مالی، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی را پیش بینی می کند. برخی از عواملی مانند استرس، عدم امنیت شغلی و سبک مدیریت بر احساس تعهد سازمانی کارکنان تاثیر گزار است.

منبع: سایت motamem.org و behintadbir.com

  • ali ghavampour

 

ترجمه علی قوام پور

 

شناسائی عوامل کلیدی و عوامل خطر برای بروز بیماری

شبکه های تماس، خطر ابتلا و انتشار یک عامل بیماری زا توسط یک سایت و میزان انتشار آن در یک منطقه یا بخش را تعیین می کنند. دسته بندی روابط کلیدی قابل توجه به ترتیب ریسک عبارتند از: جابجایی حیوانات زنده (از جمله واردات از کشورهای دیگر)، تجارت موجودات غیر زنده و یا فرآورده های آن ها، ارتباطات هیدرولوژیکی (زمینی) و هیدرودینامیکی (اقیانوسی)، تماس با میزبان های وحشی و گونه‌های ناقل/حامل (شامل پرندگان و سایر حیوانات خشکی‌زی)، و انتقال تجهیزات و کارکنان بین سایت‌ها (شکل زیر). مکان‌ها و مناطقی که ارتباطات متعددی با بیرون دارند را به عنوان عوامل" اَبَر توزیع کننده ها" می شناسند چرا که در صورت آلودگی به یک عامل بیماریزا قابلیت انتشار توسط آن ها بسیار بالاست. اما مکان‌هایی که ارتباطات درونی آن ها  بالاست به‌عنوان خزانه آلودگی عمل می‌کنند و در معرض بیشترین ریسک برای ورود عامل بیماریزا هستند.

درک اتصالات و گره‌های کلیدی (به عنوان مثال، سایت‌ها) برای توسعه برنامه‌های نظارتی مؤثر، تعریف مناطق متمایز از نظر اپیدمیولوژیک، و کنترل انتشار پاتوژن در صورت بروز،  موضوعی بنیادی بوده و اهمیت مرکزی دارد.  

  • ali ghavampour