آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

جانورانی به شفافیت شیشه

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷ ب.ظ

مجله علمی ایران : همه حیوانات در نوع خود قابل توجهند اما بعضی از آنها عجیب و غریبند. شاید ندانید ولی بسیاری از جانوران زمین بدن  بسیار شفافی دارند، طوری که همانند شیشه آن سویشان دیده می‌شود.


بعضی از جانوران بدنی شفاف دارند تا با آن خودشان را استتار کنند و از دست شکارچیان در امان بمانند. به گفته سونک جانسون، دانشمندا آمریکایی، تقریبا تمام حیواناتی که در اقیانوس‌های آزاد زندگی می‌کنند، با ابزارهای مختلفی از جمله دندان، مواد سمی، سرعت بسیار بالای شنا کردن یا ابعاد بسیار کوچکی که دارند، خود را در مقابل شکارچیان‌شان محافظت می‌کنند. و البته بعضی از آنها هم هستند که با بدن شیشه‌ای‌شان از دید شکارچیان در امان می‌مانند.


 

این ماهی مرکب جوان که «sharpear enope» نام دارد، بدن شیشه‌ای و شفاف با نقاط درخشانی دارد که پوشیده از سلول‌های رنگدانه‌ای هستند و در زیر چشمانش قرار دارند و کلا بدن او را به اندامی درخشنده تبدیل کرده‌اند. این نقاط روشن حتی رنگ عوض می‌کنند و به استتار این جانور کمک می‌کنند. این ماهی مرکب در اقیانوس‌های گرمسیر و نیمه‌گرمسیر و در اعماقی بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متری یافت می‌شوند.

یک ماهی شیشه‌ای یک جراح ماهی است که در بسیاری از دریاها و اقیانوس‌ها از جمله در اطراف نیوزلند یافت می‌شود. این ماهی گونه مشابهی از ماهی «دوری»، شخصیت انیمیشن «به دنبال نمو/ دوری» است. این ماهی در نهایت تا ۳۰ سانتی‌متر می‌تواند رشد کند و جزو ماهی‌های آکواریومی محبوب است.

شیشه‌سر با نام علمی Macropinna Microstoma گونه‌ای از تیره «چشم‌بشکه‌ای» است. این ماهی سر شفاف و پر از مایعی دارد که واقعا آن را جالب و عجیب کرده است. آنقدر سر این ماهی شفاف است که حتی می‌توان عدسی چشم‌های آن رادید. صورت این ماهی به خودی خود بامزه و حالت مظلومانه و محزونی دارد و نگاه کردن آن آدم را سیر نمی‌کند. جالب است بدانید که دانشمندان سال ۱۹۳۹ این ماهی را شناختند اما نخستین تصویری که توانستند از آن بگیرند سال ۲۰۰۴ بود. زیرا زمانی که این ماهی به سطح آب می‌آید، اثر شفافیت سر آن از بین می‌رود و به همین دلیل دانشمندان قادر به شناسایی آن نمی‌شدند.


مارماهی اروپایی در طول زندگی خود بارها و بارها رنگ عوض می‌کند. قبل از اینکه قسمت کناره‌ها و زیر شکم این مارماهی به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای دربیاید، ابتدا شیشه‌ای می‌شود. آنها بعد از پنج تا ۲۰ سال زندگی در آب‌های شور، چشم‌هایشان بزرگ‌تر می‌شود و پهلوهایشان به نقره‌ای متمایل می‌شوند. مارماهی‌های اروپایی یکی از حیوانات عجیب کشف‌شده در کره زمین به شمار می‌آیند و به نام «مارماهی‌های نقره‌ای» نیز شناخته می‌شوند.


این اختاپوس تنها دو سانتی‌متر عرض دارد و به دلیل داشتن بدن شیشه‌ای، تمام اعضای بدنش به خوبی دیده می‌شود. تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید، یکی از آنها را در اعماق دریای تاهیتی نشان می‌دهد. نکته جالب در مور این اختاپوس آن است که اعضای بدنش رنگ عوض می‌کنند و به استتار اختاپوس کمک می‌کنند.


  • ali ghavampour

آشنایی با جلبک اسپیرولینا

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۵۵ ب.ظ

نتیجه تصویری برای ‪spirulina‬‏

اسپیرولینا جلبک سبز- آبی میکروسکوپی ، مقوی ترین غذای سبز شناخته شده در جهان است. این گیاه به صورت معلق در آب رشد می کند به همین دلیل نیاز به ساختن دیواره سلولی که این دیواره به میزان زیادی دسترسی به مواد مغذی داخل سلول را محدود می کند، ندارد. این گیاه با بیش از 60 درصد پروتئین حاوی بیشترین و قابل جذب ترین پروتئین گیاهی است. آمینو اسیدهای موجود در اسپیرولینا مشابه تخم مرغ بوده و کیفیت آن بوسیله سازمان غذا و کشاورزی آمریکا تأیید شده است. این گیاه منبع مواد مغذی است که درسایر غذاهای سبز یافت نمی شود . لینولئیک اسید، ویتامین و سولفولیپیدها از جمله موادی هستند که در این گیاه وجود دارند. علاوه بر این این اسپیرولینا منبع خوبی از بتاکارتن، کاروتنوئیدها، ویتامین ها و عناصر کمیاب است. اسپیرولینا حاوی میزان قابل ملاحظه ای کلروفیل، کارتنوئیدها، دیگر پیگمانهای گیاهی و رنگدانه ها است که در گیاهان سبز یافت می شوند . میزان چربی و کربوهیدرات این گیاه کم و کلسترول ندارد. از این رو برای استفاده از آن در افرادیکه رژیم لاغری می گیرند به دلیل مواد مغذی بالا و کربوهیدرات و چربی کم بسیار مناسب است.

تاریخچه مصرف

اولین گزارش در خصوص استفاده از جلبک اسپیرولینا توسط کاستیلو در سال ۱۵۲۱ منتشرگردید. وی در یک مسافرت اکتشافی در مکزیکو سیتی مشاهده نمود که ساکنین اطراف دریاچه تکس کو کو (texcoco) این جلبک را توسط صافی های مخصوص از آب جدا و خشک نموده و از پودر آن کیک های مخصوص تهیه می کردند.

از سال ۱۹۱۹ توجه دانشمندان به شناسایی ترکیبات و خواص جلبکها جلب گردید . در سال ۱۹۵۰ کشت جلبکها در امریکا و ژاپن رایج شد که در این رابطه ویژگیهای جلبک کلورلا(chlorella) که از دسته جلبکهای سبز می باشد مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که این جلبک منبع غنی از اسید های آمینه ، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای انسان است. مدتها این جلبک به عنوان منبع غذایی مورد استفاده قرار میگرفت که هنوز هم در برخی ازکشورها به عنوان مکمل غذایی مصرف آن رایج می باشد

Picture1

از آنجا که کشت این جلبک با مشکلاتی همراه، و هضم آن به دلیل دارا بودن جداره سلولی مشکل و نیز حاوی نوعی آنتی بیوتیک (کلرلین) است دانشمندان در صدد یافتن جایگزینی مناسب تر بر آمدند.

در سال 1963 اسپیرولینا درسطح بین المللی شناخته شد. گیاه شناسی فرانسوی در کشورچاد تحقیقی بر روی ماده بسیار مغذی نان خشک سبز رنگ که در آن منطقه به "DAEI" معروف بود انجام داد  و طی آن کشف شد که نان ​​خشک از اسپیرولینا ساخته شده است.

بدین ترتیب بود که تحقیق بر روی اسپیرولینا آغاز شد.  بدنبال تحقیقات یکی از محققین بزرگ دنیا درآن زمان ( آقای دکترClayman  و گروهش ) در انستیتو نفت فرانسه ، برای اولین بار کشت اسپیرولینا آغازشد و ارزش تغذیه ای شگفت انگیز، سرعت بالا درهضم ، و سرعت  رشد بالای آن در طی مراحلی شناخته شد. بدنبال این پژوهش، اسپیرولینا به موضوع مورد بحث در کنفرانس های مختلف بین المللی مانند کنگره بین المللی  باکتری شناسی و میکروب شناسی کاربردی در سال 1967 و همچنین کنفرانس جهانی غذا ( توسط سازمان ملل متحد) در سال 1974 تبدیل شد . همچنین بطور رسمی به عنوان یک غذای کامل توسط سازمان غذا و دارو آمریکا به رسمیت شناخته شد (FDA APPROVED  ) و در حال حاضر در سازمان هوا فضای امریکا ( ناسا ) به عنوان یک غذا برای فضانوردان مورد استفاده قرار می گیرد .

اسپیرولینا توسط مردم بومی در دوران باستان مورد استفاده قرارگرفته است و در طول سالیان دراز بر روی آن تحقیق شده و توسعه یافته است و حالا در جهان امروز برای ما شناخته شده است. حالا که کشت و تولید انبوه آن امکان پذیر شده است، به رسمیت شناختن خواص اسپیرولینا به عنوان "غذای مغذی ایده آل" در حال افزایش می باشد .

در سال۱۹۷۰ اسپیرولینا به عنوان یک جلبک مغذی و بی خطر در ژاپن به ثبت رسید. کشور آلمان نیز حمایت مالی خود را برای مصرف این جلبک به عنوان یک منبع غذایی عالی در کشور های هند، تایلند و پرو اعلام داشت.

از سال ۱۹۷۷ کشت جلبک اسپیرولینا توسط کمپانی(earthrise) در استخرهای بزرگی در ایالت کالیفرنیا با کمک یک شرکت ژاپنی آغاز شد.

فواید اسپیرولینا

کمک به رفع خستگی مزمن

 کمک به تقویت سیستم ایمنی

کمک به افزایش آنابولیسم سلولی و افزایش بافت عضلانی

 کمک به حذف رادیکالهای آزاد به علت خواص آنتی اکسیدانی

کمک به کاهش التهاب

کمک به دفع مواد زائد و فلزات سنگین

کمک به تنظیم کلسترول

کمک به کنترل قند خون 

کمک به ترمیم سلولی و بافتی

اسپیرولینا  سرشار از مواد مغذی است. همچنین دارای ویتامین A، ویتامین B-۱۲، ویتامین E، کلسیم، آهن و فسفر، که برای  درخشان  کردن و سلامتی چهره مهم است. بنابراین، مصرف مکمل های اسپیرولینا  به صورت روزانه جوانی پوست را در پی خواهد داشت.

اسپیرولینا نه تنها شامل تمام مواد مغذی است  بلکه دارای هشت اسید آمینه های ضروری  است که برای سلامت پوست مورد نیاز است. اسپیرولینا همچنین حاوی آنتی اکسیدان بتا کاروتن است، که با پسوریازیس و آکنه مبارزه میکند.

 استفاده  روزانه از مکمل های اسپیرولینا ر آثار خستگی پوست را از بین برده و چهره را جوان نگه می دارد. همچنین  پوست شل و ول را درمان میکند و بدن را هم تقویت میکند

اسپیرولینا برای از بین بردن سموم کلیه ها و در درمان گودی های سیاه زیر چشم موثر است، بینایی را هم بهبود می بخشد.

اسپیرولینا حاوی تیروزین، ویتامین E یا توکوفرول و سلنیوم هستند که  خواص ضد پیری دارد.  آنتی اکسیدان موجود در آن سبب از بین  بردن رادیکال های آزاد  میشود که علت اصلی پیری پوست است. 

اسپیرولینا  برای درمان آکنه و جوش بکار میرود.  مواد سمی پوست را از بین برده ، موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. همچنین مانع از رشد بیش از حد  آکنه می شود.

اسپرولینا حاوی عوامل آنتی اکسیدانی است که به جوان ماندن بافت های بدن کمک کرده و اثرات پیری را به تأخیر می اندازد. این تأثیر مثبت بخصوص در ناحیه ی پوست و موها دیده می شود. اسپرولینا با اثرات منفی رادیکال های آزاد که باعث تخریب بافت های بدن و افزایش روند پیری می شوند مقابله می کند. باید بدانید که رادیکال های آزاد سلول هایی هستند که توسط خود بدن و در پی تغذیه ی نامناسب، استرس و بی تحرکی تولید می شوند.

مقایسه مقدار پروتئین اسپیرولینا و مواد غذایی دیگر (%)

 

اسپیرولینا

دانه سویا

گوشت گاو

تخم مرغ

ماهی

پروتئین

% 70 - 65

% 34/3

% 19/3

% 12/7

% 20/0

مقایسه مقدار اسید های آمینه ضروری موجود در غذاها (%)

 

اسپیرولینا

کلرلا

دانه سویا

گوشت گاو

تخم مرغ

ماهی

استاندارد

FAO

Isoleucine

3.25 - 3.9

5.5

1.80

0.93

0.67

0.83

4.2

Leucine

5.9 - 6.5

7.7

2.70

1.7

1.08

1.28

4.8

Lysine

2.6 - 3.3

5.7

2.58

1.76

0.89

1.95

4.2

Methionine

1.3 - 2.0

1.7

0.43

0.43

0.43

0.58

2.2

Cystine

0.5 - 0.7

0.4

0.48

0.23

0.35

0.38

4.2

Phenylalanine

2.6 - 3.3

4.1

1.98

0.86

0.65

0.61

2.1

Tyrosine

2.6 - 3.3

1.5

1.38

0.68

0.49

0.61

----

Threonine

3.0 - 3.6

4.3

1.62

0.86

0.59

0.99

2.8

Tryptophane

1.0 - 1.6

1.1

0.55

0.25

0.20

0.30

1.4

Valine

4.0 - 4.6

4.9

1.86

1.05

0.83

1.02

4.2

 

اسپیرولینا همچنین حاوی مقادیر زیادی از رنگدانه های طبیعی مانند کلروفیل و فیکوسیانین می باشد . در این میان ، کلروفیل رنگدانه ای است که به خوبی شناخته شده است و در اغلب موارد "خون سبز" نامیده می شود چراکه در بدن به مواد اولیه خون سازی تبدیل می شود و به همین دلیل کلروفیل در درمان بیماری کم خونی  (آنمی) بسیار موثر می باشد .

 

اگر به ساختار شیمیایی حلقه پورفیرینی در کلروفیل گیاهان و حلقه هم( HEME) درهموگلوبین خون انسان دقت کنیم شباهت بی نظیر آنها نمایان است.  تنها تفاوت در اتم مرکزی آنها ( آهن در هموگلوبین و منیزیم در کلروفیل ) می باشد .

 

 کلروفیل همچنین در تصفیه سموم از بدن ما نقش مهمی را بازی می کند . برای مثال با کمکی که به دفع سمومی نظیر استالدئید ها ( عامل خستگی و خماری ) و هیستامین ها ( عامل آلرژی و حساسیت ) می کند باعث ایجاد اثری مثبت در زندگی مردم جهت رهایی یافتن از خستگی های  روزمره ، جلوگیری از خماری و مبارزه با آلرژی می شود .

 

علاوه بر اینها،مزایای مختلف دیگری نیز از کلروفیل شناخته شده است که از جمله می توان به از بین بردن بوی بد دهان و بوی بد بدن ، کاهش اثرات یبوست و سرمازدگی و کاهش میزان کلسترول خون اشاره کرد .


منبع : http://www.microalgae.ir/

http://www.hidoctor.ir/

http:///

http://foodst.ir/

http://spirulina.persianblog.ir/


  • ali ghavampour

سوگواری ماهی ها

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵ ب.ظ

  • ali ghavampour

تولید میگوی SPF گونه مونودون ( از آبزیستان قدیم )

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۲۴ ب.ظ

بله ...هفت شهر عشق را نه تنها عطار ، بلکه بقال و کفاش دوره گرد نیز گشت ...و ما هنوز اندر خم بین هال و پذیرایی خونه کلنگی خودمون هستیم ( خم کوچه کجا بود)...

جهان رو به پیشرفت است و صنعت پرورش میگو نیز از این قاعده مستثنی نیست . اگر زبون باز کنیم به اینکه چرا از میگوهای بومی خودمون غافل شده ایم ، دوباره صد میلیون مدعی پیدا می شه که چرا تفکر بازار محور نداری ؟

در تولید وانامی که هنوز علیرغم پیشرفت هایی که داشته ایم ، کلی راه داریم ... ببری سبز و سفید هندی هم که تعطیل کردیم ... میگوی موزی رو هم که گذاشته ایم کنار ( از همون اول )... سفید سرتیز هم که در نوبت قرار داده ایم تا کی به مدد بازسازی ذخایر ( اگر حضرات اجازه فرمایند ) رها سازی کنیم در دریا و معلوم هم نیست چه بر سر لاروهای رها سازی شده اش میاد ...

به نظر میرسه تحقیقات زیادی بازاری شده . باورکنید کشورای دیگه علاوه بر توجه به بازار ، از منابع خودشون هم غافل نشده اند .خبر زیر را ببینید :

محققین مرکز آبزی پروری راجیو گاندی در Chennai (هند) تا دستیابی به روش تولید میگوهای مولد SPF گونه ببری سیاه فاصله چندانی ندارند .

در دوم جولای 2015 یکی از مقامات MPEDA ( سازمان توسعه صادرات محصولات دریایی هند) با اعلام این خبر افزود : ما هم اکنون نسل ششم میگوهای SPF ببری سیاه را در اختیار داریم و تولید آزمایشی در Kerala و Odisha در تأسیسات زیست ایمن (Bio- secure) نیز نتایج رضایتبخشی در پی داشته است .

وی در ادامه گفت : تولید تجاری میگوهای ببری سیاه با استفاده از مولدین اصلاح شده ژنتیکی طی پنج سال آتی ممکن خواهد بود .

 

عملکرد تولید میگوهای اصلاح شده وانامی در حدود 3.5 تا 5 تن در هکتار بوده حال آنکه این رقم در خصوص میگوی ببری سیاه 3 تن گزارش شده است و گفته می شود میگوهای SPF مونودون ( ببری سیاه ) ، تولیدی دو برابر این مقدار را خواهند داشت .. با این حال پرورش دهندگان میگوهای وانامی خود با سایز 30 قطعه در هر کیلوگرم را با قیمت 4.73 دلار می فروشند در حالیکه این سایز در میگوهای ببری سیاه ( مونودون )بالاتر است .( منبع : Shrimp News).

حالا همینطور بچسبیم به یک گونه و داد از تنوع گونه ای بزنیم ...کنتور که نداره ...

  • ali ghavampour

مقاله : جلبک های سمّی و سموم جلبکی

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۱۵ ب.ظ

نتیجه تصویری برای ‪algal toxins‬‏

این فایل هم جزء ترجمه هاییه که سال 90 ، در آبزیستان قدیمی به اشتراک گذاشته بودم و در حقیقت ترجمه مقاله ای هست که در دائره المعارف آبزی پروری به زبان انگلیسی تحت همین نام منتشر شده بود . با توجه به اینکه جلبک های سمی ، موضوع مرتبط با هردو زمینه آبزی پروری در آب های شور و شیرینه ، و با عنایت به اعتبار منبع مقاله ،  فکر می کنم متنش ارزش یه بار خوندن رو داشته باشه . امیدوارم مورد استفاده عزیزان قرار بگیره .

لینک دانلود 

  • ali ghavampour

آشنایی با تکثیر و پرورش ماهی سوکلا ( Cobia)

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۰۶ ب.ظ

تصویر مرتبط

در این پست ، لینک یکی از مطالبی رو قرار داده ام که پیشتر در وبلاگ آبزیستان قدیمی درج شده بود و به دلیل مشکلی که برای دسترسی به مطالب مربوط به اون وبلاگ پیش اومد ، به نظر لازم بود که مطلب رو در اینجا هم بیارم . 

ماهی سوکلا از جمله ماهی های با ارزش اقتصادی در آبزی پروریه که به واسطه رشد سریعی که داره ، کاندید مناسب و طراز اولی برای قفس های پرورشی شناخته می شه . برای آشنایی بیشتر با خصوصیات و شیوه پرورش این ماهی می تونید به لینک زیر مراجعه بفرمائید :

لینک دانلود

  • ali ghavampour

به روز رسانی صفحه مولتی مدیا در وبلاگ

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۵۶ ب.ظ

نتیجه تصویری برای ‪multimedia‬‏

خدمت تمامی بازدید کنندگان از وبلاگ سلام و عرض ادب و احترام دارم . اگر تابه حال به صفحه مولتی مدیا در آبزیستان سری نزده اید باید به حضورتون عرض کنم که در صفحه مولتی مدیا به تازگی فایل های جدیدی شامل دو کلیپ در خصوص پرورش میگو در آلاباما ( به زبان انگلیسی ) و چهار فایل صوتی ( پادکست ) به زبان فارسی آپلود شده که امیدوارم مورد استفاده شما قرار بگیره . 

  • ali ghavampour

  • ali ghavampour

مدتی این مثنوی تأخیر شد ....

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۳۳ ق.ظ

نتیجه تصویری برای پرورش میگو بوشهر گرما

امروز که فرصتی حاصل شد تا مطلب جدیدی رو در وبلاگ بارگذاری کنم ، به فاصله زمانی بین آخرین مطلب تا امروز نگاهی کردم و با مشاهده حدود 38 روز بازه تأخیر تعجب کردم . قبل تر ها وقتی چنین تأخیری پیش میومد ، کلافه می شدم و هرجوری بود دوباره سرکشی و به روز رسانی وبلاگ رو شروع می کردم ( که انشاالله الان هم همینطور باشه ) ولی در این وبلاگ جدید ، فکر می کنم هنوز تازه واردم و به همین خاطر اون علاقه قبلی به سرکشی دائم به خونه برام حاصل نمی شه . 

ظرف چند ماه گذشته که دوره تکثیر و پرورش جدید میگو در کشور و به طور خاص ، استان بوشهر برقرار بود ، مطلب الی ماشاالله برای وب نگاری دم دست قرار می گرفت ولی راستش وقتی  می دیدم قرار دادن یک عبارت کوتاه در گروه "صنعت میگو پرورشی ایران " متخلص به "صمپا" در تلگرام ، که روزی از اون ، به عنوان دانشگاه مجازی صنعت میگو یاد می شد ، بازخوردهای کوناگون و بعضاً نامطلوبی داره ، از اینکه در اینجا مطلب رو باز کنم دلسرد می شدم و فاصله ام با وبلاگ بیشتر و بیشتر می شد . اما امروز که تقریباً در پایان دوره سال 96 هستیم ، باز هم یادم اومده که خونه خودم ، برای بر زبان آوردن تفکراتم ، بهترین و امن ترین جاست هرچند در اونجا هم تازه وارد باشم . 

به همین خاطر ، امیدوارم حضورم رو در خونه خودم ، بعد از این پررنگ تر ببینم . 

صنعت میگوی پرورشی در کشور ، امسال ، با بحران جدیدی مواجه بود . بخشی از اون مربوط بود به گرما ، بخش دیگری کیفیت نهاده ها ، قسمتی به عدم دسترسی به بهبود دهنده ها و قسمتی هم به عامل مدیریت . گرمای فوق العاده شدید در استان های جنوبی ( که بعضاً دمای آب استخرها رو در مقطعی به حدود 38 درجه سانتیگراد هم افزایش داد ) همه رو غافلگیر و نگران کرد که شاید منبعد ، تقویم پرورش رو نه بر اساس سرمای زودرس که بر پایه گرمای " دیر رو " بایستی تعیین کرد و این موضوع چندان اتفاق مبارکی نیست . این گرما و شرایط Extreme دمایی ، نیاز به اعمال تغییرات اساسی در مدیریت ، نهاده ها ، سیستم پرورش و رویکرد بخش های نظارتی داره چرا که سبب شد انواع بحران ها در مزارع پرورش رو شاهد باشیم . بحران هایی از قبیل شکوفایی بیش از حد پلانکتونی و یا بر عکس ، مرگ پلانکتونی و در پی اون ، تجمع مواد آلی در بستر ، تشدید سرعت رشد میکرو ارگانیسم های مضر در بستر نظیر تک یاخته های انگلی ، باکتری ها و ... ، سرعت بالای دفع در میگوها ، کاهش جذب مواد مغذی ، استرس دمایی ، استرس آمونیاکی و ... . این موارد هرکدام در جای خودش به بحث و جدل های فراوان در میان دست اندرکاران صنعت منجر شد ، از محکوم نمودن تولیدکنندگان نهاده های بی کیفیت گرفته تا بحث در خصوص علل اصلی بروز مشکلات ( که در این میان گاهی اوقات ، علت العلل فراموش شده و مطالبات صنفی قوت می گرفت ) . 

اما در این بین ، خیال نهادهای ناظر تا حدی راحت تر شد . بالاخره هرچه پیش آمد را می شد به گردن گرما انداخت و از ماهیچه سفید میگوها در ابتدای دوره تا بازماندگی مشکوک در استخرها ( ولو در همان ماه اول که هنوز گرما چمدانش را نبسته و به استان های جنوبی وارد نشده بود ) همگی می توانست به نوعی حاصل دمای بالای آب و گرمایش جهانی و طبیعت و ... باشد و با چنین عامل قدر فدرتی ، نهاد نظارتی چه نقشی می توانست برای بهبود شرایط ایفا کند ؟ به همین دلیل فرصتی بود برای نشستن و نفسی عمیق کشیدن تا از پی چند سال در تیررس انتقاد بودن ، " فراغتی حاصل آید مر کارشناسان امر را تا به امور راجعه عمیق تر نگریسته و چاره ای اندیشند " که انشاالله همینگونه باشد  . 

در آینده اگر فرصتی دست داد ، به این موضوع بیشتر ورود خواهیم نمود . 

  • ali ghavampour

تصویر مرتبط

-          از طریق تشکیل گروه ها و تشکل های صنفی در مجتمع های پرورش ، ارتباط بین بهره برداران را تقویت نمائید . طراحی عملیات مدیریتی توسط تشکل های یاد شده از این طریق تسهیل خواهد گردید . به این ترتیب بسیاری از مشکلات فراروی پرورش دهندگان در طول دوره پرورش تقلیل خواهد یافت .

-          به منظور هماهنگ سازی زمان ذخیره سازی لارو در منطقه و یا مجتمع پرورش مشخص، از تقویم پرورش متناسب با آن منطقه استفاده کنید . تمامی پرورش دهندگان لازم است به شکل دقیق این تقویم را مراعات نمایند تا امیدوار باشند در بلند مدت نیز دوره پرورش موفقی پیش رویشان خواهد بود .

-          خاک سیاه و پسماند موجود در بستر استخر به ویژه در منطقه غذادهی را پیش از شروع دوره جدید و در زمان آماده سازی ، از استخر خارج نمائید . این مواد آلی ، حاصل از تجزیه غذای اضافه ، پلانکتون ها و جلبک های مرده ، مواد دفعی حاصل از سوخت و ساز میگو و یا ماهی های موجود در استخر می باشند که بسته به قدمت فعالیت در استخر یاد شده ، ممکن است لایه ای نازک و یا ضخیم را تشکیل دهند . گازهای سمّی نظیر آمونیاک و سولفید هیدروژن که موجب بروز استرس و یا تلفات در میان میگوها می گردد ، ناشی از وجود این مواد آلی در محیط استخر است. برداشتن خاک سیاه ،در حالت نیمه مرطوب آسان تر است . پس از برداشت خاک سیاه ، میبایست مواد لجنی از مزرعه خارج و یا در گودالی که قبلاً روی دیواره استخر ایجاد شده دفن و روی آن با خاک معمولی و تمیز پوشانده شود . در این خصوص بایستی اطمینان حاصل شود که مواد لجنی ، در اثر بارش باران مجدداً وارد محیط استخر نخواهد شد . اگر تخلیه کامل خاک سیاه به طور کامل و یکباره امکانپذیر نیست ، توصیه می گردد این کار به شکل بخش به بخش و طی چند دوره پرورش انجام شود تا نهایتاً مواد آلی کاملاً از بستر استخر پرورش خارج گردد .شخم زنی خاک های مرطوب نیز به کاهش سمّیت پسماندهای آلی کمک می کند .

-          استخر را تا جایی که شکاف های عمیق در بستر آن ظاهر گردد خشک نمائید . خشک کردن بستر استخر در معرض نور خورشید ، ماهی ها ، میگوها و تخم آنها را که در خاک قرار دارد از بین خواهد برد . علاوه بر این به اکسید نمودن مواد آلی بستر کمک نموده و تأثیرات نامطلوب خاک سیاه را کاهش خواهد داد .

-                      ممکن است بعضی از مزارع دارای خاک های اسید سولفاته باشند . این خاکها سبب بروز تلفات بالا به واسطه ایجاد استرس در میگو و ماهی ، افزایش خطر بروز بیماری ، کاهش سرعت رشد ، شکوفایی ضعیف جلبکی و کاهش اکسیژن محلول در آب می شوند . به این ترتیب  پرورش میگو درچنین خاک هایی بسیار پر خطر و هزینه نگهداری و آماده سازی در آن ها نسبتاً بالا خواهد بود . بستر استخر های دارای خاک اسیدسولفاته را نمی بایست شخم زد بلکه ابتدا لازم است دو تا سه بار شستشو داده شود تا pHخاک تا حدودی افزایش یابد . ابتدا pH خاک را در حالت مرطوب توسط دستگاه سنجش pH بررسی نمائید . اگر pH خاک کمتر از 7 باشد ، خاک مورد نظر ، اسیدی است . به منظور خنثی نمودن اسیدیته خاک ، می توان از مقادیر مناسب دولومیت و یا آهک ( کشاورزی ، صنعتی یا آبدار) استفاده نمود .

-                      پس از آماده سازی ، جهت آبگیری استخر ، از توری دو لایه در محل ورودی آب به کانال آبرسان استفاده نمائید تا از ورود میگو ، خرچنگ ، ماهی و سایر ناخواسته ها به استخر ممانعت شود . پس از اتمام آبگیری نهایی و پیش از ذخیره سازی ، آب استخر را تا زمانی که پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب به حالت متعادل و مناسب برای ذخیره سازی لارو شود ، نگهدارید . اگر مزرعه دارای استخر ذخیره است ، آب را قبل از پمپ نمودن به استخرهای پرورش ، به مدت سه تا هفت روز در استخر ذخیره نگهدارید و یا ابتدا ( قبل از ورود به استخر پرورش ) ضد عفونی نمائید . 

-                      در زمان آبگیری توجه داشته باشید که عمق آب در بخش  کم عمق استخر ( ورودی ) می بایست حداقل 80 سانتی متر باشد چرا که بخش های کم عمق استخر پرورش به دلیل نوسانات سریع دما و سایر عوامل فیزیکی و شیمیایی آب ، برای میگو ، استرس زا می باشند .

-                      هرگز به منظور حذف ناخواسته ها از آفت کش استفاده نکنید . استفاده از بسیاری از آفت کش ها در آبزی پروری ممنوع اعلام شده است چرا که  وارد بدن موجود پرورشی شده و پس از مصرف سبب بروز مشکلات سلامت در مصرف کنندگان خواهند شد . در صورت نیاز ، تنها مصرف ساپونین ( تفاله تخم چای ) به میزان 100 کیلوگرم در هکتار توصیه می گردد .

-                      شفافیت آب استخر پرورش میگو در بلند مدت مناسب نیست . این موضوع سبب ایجاد پوشش جلبک های کفزی در روی بستر استخر می شود که پس از مردن و تجزیه لاشه این جلبک ها گازها و سایر مواد سمّی از آن ها وارد آب استخر خواهد گردید . بنابراین ، لازم است شکوفایی پلانکتونی را پیش از ذخیره سازی لارو میگو ، با هدف ایجاد رنگ سبز و یا قهوه ای حاصل از فیتوپلانکتون ها تقویت نمائید . توصیه می شود به این منظور پس از آبگیری ، استخرها را با فواصل دو تا سه روزه و بکارگیری کود شیمیایی ، غنی سازی نموده و شفافیت آب استخرها راکاهش دهید . به علاوه ، افزودن دولومیت به آب استخر به میزان 100 کیلوگرم در هکتار ، یک تا دو روز بعد از هر بار کوددهی به افزایش جمعیت پلانکتونی کمک می نماید . افزایش بیش از میزان مورد نیاز کود ، شکوفایی پلانکتونی آب استخر را افزایش داده و رنگ آب را تیره می نماید . این امر در ساعات شب ، کاهش اکسیژن محلول و در پی آن ، بروز مشکل تنفس برای میگوها را به همراه خواهد داشت که یکی از دلایل کاهش بازماندگی در دوره پرورش به شمار می آید .

-                      تلاش شود ، ذخیره سازی هر استخر یکبار در طول هر دوره پرورش انجام گیرد و از ذخیره سازی چندباره استخرها خودداری گردد .

... ادامه دارد 

  • ali ghavampour