آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۱۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

تأثیر طراحی و نحوه استقرار قفس بر کیفیت آب

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۳۵ ق.ظ

با سلام

مقاله ای که لینک آن را در ذیل این مطلب مشاهده می کنید در سال 2010 توسط آقای پروفسور کلود بوید در سایت Global Aquaculture Advocate منتشر شذه و در اینجا، ترجمه این مقاله با حذف برخی توضیحات به حضور علاقمندان تقدیم می گردد.

لینک دانلود

  • ali ghavampour

مدیریت آب در پرورش میگو (قسمت چهارم)

جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۵۳ ب.ظ

در ادامه مطالب مربوط به مدیریت آب در پرورش میگو، فایلی که لینک آن را در ذیل این مطلب ملاحظه می کنید با ترجمه و خلاصه سازی از کتاب مدیریت آب در آبزی پروری به حضور شما بازدید کنندگان عزیز وبلاگ آبزیستان تقدیم نموده ام. امیدوارم مورد استفاده واقع گردد. 

لینک دانلود 

  • ali ghavampour

جزوه ترویجی " آشنایی با پرورش ماهی در قفس"

جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵ ق.ظ

جزوه ترویجی که لینک دانلود آن در ذیل همین مطلب آورده شده، توسط مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور (پژوهشکده میگو) تهیه شده و به اجمال موارد اساسی در پرورش ماهی در قفس های دریائی را مورد اشاره قرار داده است. 

لینک دانلود

  • ali ghavampour

کتابچه ترویجی " پرورش ماهیان دریائی در قفس"

جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۷ ق.ظ

کتابچه ای که لینک دانلود آن را در ذیل این مطلب مشاهده می فرمائید، با نام "فرصت های سرمایه گذاری در آبزی پروری، پرورش ماهیان دریائی در قفس" در سال 1395 توسط معاونت ترویج سازمان شیلات ایران تهیه و تدوین شده است.

 

لینک دانلود

  • ali ghavampour

پرورش ماهی در قفس (قسمت دوم)- فیلم

جمعه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۲۸ ب.ظ

 

در لینک ذیل قسمت دوم فیلم پرورش ماهی در قفس، تولید شده توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج (تات) کشاورزی تقدیم علاقمندان می شود.

لینک دانلود قسمت دوم

  • ali ghavampour

پزوزش ماهی در قفس (قسمت اول)- فیلم

جمعه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۲۱ ب.ظ

این فیلم توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج  (تات) کشاورزی تهیه شده و در دوقسمت به عزیزان تقدیم می شه:

لینک دانلود قسمت اول

  • ali ghavampour

پرورش میگو در آب های با شوری پائین، چالش هایی را به همراه داشته است. از جمله این چالش ها می توان به مدیریت پرورش به دلیل کمبود برخی مواد معدنی، مدیریت سیستم های بازچرخانی آب و نیز افزایش تراکم نسبت به سیستم های سنتی اشاره نمود. همه این موارد منجر به ابداع خوراک هایی برای میگو شده که برای رفع نیازهای این موجود تحت چنین شرایطی طراحی شده اند.

در مقاله ای که ترجمه آن در لینک ذیل ارائه شده، علاقمندان می توانند مطالب مهمی در این زمینه را مطالعه نمایند که امیدوارم مورد استفاده واقع شود.

لینک دانلود

  • ali ghavampour

امروزه محصولات متعددی به عنوان بهبود دهنده های کیفی آب استخر های پرورش در نمایشگاه های بازرگانی محصولات آبزیان به نمایش گذاشته شده و یا در خصوص آن ها تبلیغ می شود. این محصولات شامل بسیاری از برندهای مبتنی بر باکتری (با نام عمومی پروبیوتیک) برای بهبود کیفیت آب، زئولیت برای حذف آمونیاک و سایر مواد سمی از آب، ترکیبات معدنی برای اصلاح غلظت یونی در آب، کودهای سیلیکات برای تقویت شکوفایی دیاتومه ها، کودهای معدنی، مواد آهکی و محصولات مبتنی بر اسید هیومیک می باشد. برخی از این محصولات در صورت بکارگیری در زمان درست و استفاده صحیح، موثر خواهند بود.

در این خصوص پروفسور کلود بوید در مقاله ای ترویجی در سال 2019، توضیحاتی را ارائه نموده که در لینک ذیل، ترجمه ای از آن را به اضافه برخی توضیحات (در پرانتز) آورده ام. امیدوارم مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد. 

لینک دانلود

 

  • ali ghavampour

مبانی کنترل کیفی پست لارو

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۳ ق.ظ

یکی از عوامل بسیار پر اهمیت و تأثیر گذار طی فرآیند پرورش میگو، کیفیت بچه میگو( پست لارو یا لارو پیشرفته) می باشد. از این رو، پرورش دهندگان میگو به منظور حصول موفقیت در تولید این محصول می بایست با مبانی کاربردی کنترل کیفیت لارو، آشنایی داشته و توجه کافی به آن مبذول نمایند. کیفیت پست لارو تولیدی تحت تأثیر عوامل متعددی نظیر کیفیت و کمّیت غذا،پوست اندازی،پارامترهای فیزیکو شیمیائی آب،استفاده از مواد شیمیائی ، آنتی بیوتیک ها ، بیماری ها و مدیریت کارگاه قرار دارد. از آنجا که کیفیت پست لارو ارتباط مستقیم با موفقیت مزارع پرورش دارد،لازم است هدف گذاری در کارگاه های تکثیر بر مبنای تولید پست لارو سالم و با کیفیت قرار گیرد.

در لینک ذیل، فایل ارائه با موضوع مبانی کنترل کیفی پست لارو قرار گرفته که امیدوارم مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد:

لینک دانلود

  • ali ghavampour

عوامل کاهش اکسیژن در استخرهای پرورش میگو

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵ ق.ظ
  • ali ghavampour