آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

مجله Aquaculture Asia Pacific ، از نشریات مشهور در آبزی پروری ، در شماره اخیر خود ، به رسم معمول ، به بررسی موضوعات مهم این صنعت در خلال سال رو به اتمام 2018 میلادی به قلم سردبیر( خانم Zuridah Merican) پرداخته که به نظر می رسد مرور آنها ،برای دست اندرکاران این کسب و کار ، خالی از لطف نباشد .

نخستین مطلب مربوط به اختراع اسکنری سه بعدی است به نام IFarm که توسط یک شرکت استارت آپی با عنوان BioSort AS ابداع شده و از روی الگوهای اطراف چشم ، دهان و آبشش ماهی سالمون ، تشخیص ماهی های بیمار از سالم را پیش از شیوع عفونت در میان جمعیت امکان پذیر می سازد . به نوشته این نشریه ، بیماری های ماهی سالمون پرورشی ، سالانه موجب بروز خسارتی بالغ بر یک میلیارد دلار به این صنعت می گردد و این اسکنر با هدف کاستن از این حجم خسارت به کار گرفته خواهد شد .

مطلب پر اهمیت دیگر از نگاه این نشریه ، که مجدداً از رونق شرکت های استارت آپی در آبزی پروری حکایت دارد ، معرفی و تجاری سازی ترکیبات جایگزین پروتئینی و لیپیدی ( چربی) جهت استفاده در خوراک آبزیان است . چهار شرکت در زمینه تولید پودر حشرات به عنوان منبع پروتئین و شرکتهای دیگری در رابطه با منابع اسید های چرب غیر اشباع ( از جلبک های دریایی ) در این زمینه فعالیت داشته اند . همچنین در ادامه این بخش ، از تولید نخستین داروی خوراکی مؤثر در درمان ( مقاوم سازی ) میگوها در مقابل بیماری های ویروسی از جمله لکه سفید با سرمایه گذاری شرکت Nutreco خبر داده شده است .

 موضوع بعد ، در خصوص تداوم چالش بیماری در صنعت میگو و نیز افزایش عرضه نسبت به تقاضای این محصول و در نتیجه کاهش قیمت در بازارهای جهانی می باشد . بروز مشکل بیماری ، متوسط بازماندگی در مزارع پرورش میگو را از 80 درصد در سال 2010 به حدود 50 درصد تقلیل داده که همین امر موجب افزایش 30 درصدی در هزینه تولید گردیده است. از طرفی، قیمت میگوی پرورشی در بازارهای جهانی، در حدود 10 درصد کاهش نشان می دهد . کاهش قیمت ها سبب شده است تا پرورش دهندگان کشور هند، در دومین دوره پرورش در سال جاری، تراکم ذخیره سازی را در استخرهای خود کاهش دهند تا افزایش عرضه، به کاهش بیشتر قیمت ها منجر نگردد. اتکای اغلب کشورهای تولید کننده میگو به بازار چین، باعث تأثیر گذاری هرگونه تغییر در تقاضای این بازار بر بسیاری از جنبه های این صنعت گشته است .به گفته یکی از شرکت کنندگان در میزگرد آبزی پروری 2018( TARS 2018) تمایل خریداران چینی به خرید گونه وانامی کاهش یافته، از این رو بسیاری از پرورش دهندگان آسیایی، پرورش گونه ببری سیاه را در پیش گرفته اند .

تیلاپیا نیز با افزایش عرضه نسبت به تقاضا مواجه بوده است. علیرغم عدم بهبود رشد تقاضا در ایالات متحده به عنوان اصلی ترین بازار این ماهی، در کلمبیا و برزیل شاهد افزایش تولید بوده ایم. به نظر می رسد این شرایط با توجه به بروز مشکلات اقتصادی بین چین( به عنوان بزرگترین تولید کننده تیلاپیا در جهان)  و آمریکا در سال آینده نیز تداوم یابد .

سرمایه گذاری یک شرکت سنگاپوری ( Barramundi Asia) در برونئی و تولید قفس های دریایی غوطه ور ( Submersible) در اندونزی نیز از جمله خبرهای مورد توجه این نشریه بوده است .


  • ali ghavampour