آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

نتیجه تصویری برای ‪shrimp ehp‬‏

شیوه کنترل بیماری EHP در مراکز تکثیر

باکتری عامل AHPNDو نیز ( میکروسپوریدیا ی )عامل بیماری EHPهردو در مولدین میگو از چین ، ویتنام و تایلند تشخیص داده شده اند . همچنین ،هردوی این عوامل بیماریزا در نمونه کرم های پلی کت زنده که به طور معمول در تغذیه مولدین میگو مورد استفاده قرار می گیرند مشاهده گردیده اند .اگر رشد پست لارو تهیه شده از هر کارگاه تکثیر ، کمتر از حد مورد انتظار بود ، می توان به آلودگی میگو به EHPمشکوک شد .

بنابراین ، نخستین موضوع این است که از پاکی ( عاری از بیماری بودن ) تجهیزات و تأسیسات مرکز تکثیر و سالن مولد سازی اطمینان لازم حاصل گردد . به این منظور ابتدا می بایست تمامی میگوها از مرکز تکثیر خارج شده و کارگاه پس از شستشو با محلول 2.5 درصد هیدروکسید سدیم ( NaOH) تمیز شود . محلول NaOH باید 3 ساعت در تماس با سطوح قرار گرفته و بعد از گذشت این مدت شسته شود .

این عملیات ( تریتمنت ) می بایست در خصوص تمامی تجهیزات اعم از فیلترها ، مخازن ذخیره آب و لوله ها انجام شود . پس از شستن NaOH ، لازم است کارگاه ، به مدت 7 روز خشک گردد . بعد از این مدت ، تجهیزات بایستی مجدداً با محلول اسیدی کلر ( 200 پی پی ام با pH=4.5) شسته شود .

موضوع بعد ، مولدین هستند . بعضی از مولدین میگوی SPF که نتایج PCR آنها نسبت به عامل بیماری مرگ زود رس منفی بوده ، در خصوص عامل EHP نتایج مثبت نشان داده اند ( آلوده به این عامل بیماریزا بوده اند ) .بنابراین ( حتی ) مولدین SPF بایستی در مدت زمان نگهداری در بخش قرنطینه و پیش از ورود به تأسیسات پاک و تمیز مولد سازی و کارگاه تکثیر ، از نظر آلودگی به EHP مورد بررسی واقع شوند .

محققین در کشور تایلند ( در مواردی ) مشاهده نموده اند که مولدین پرورش یافته در مزارع محلی حاصل ازمیگوهای SPF وارداتی علیرغم عاری بودن از EHP در ابتدا  ، ( در انتهای دوره پرورش ) میزان بالایی از آلودگی را نسبت به این بیماری نشان می دهند .

با استفاده از روش PCR دو مرحله ای ( Nested)و استفاده از DNAحاصل از مدفوع  به عنوان رشته الگو ، می توان امکان آلودگی مولدین به EHP را بررسی نمود.

چگونگی کنترل EHP در مزارع پرورش

پرورش دهندگان در این خصوص باید به دو مسئله توجه نمایند . نخست از سلامت پست لاروهای مورد استفاده برای ذخیره سازی در استخر پرورش ( از نظر عدم آلودگی به EHP )  اطمینان حاصل نمایند .این موضوع را به سادگی می توان توسط آزمایش PCR به انجام رساند .

مورد دوم توجه به آماده سازی مناسب استخر بین دوره های متوالی پرورش  است بخصوص وقتی استخر پرورش ، قبلاً به این بیماری آلوده شده باشد . هاگ ( اسپور) عامل EHP دارای دیواره ضخیمی است و به راحتی غیر فعال نمی شود .حتی مقادیر بالای کلر نیز به تنهایی در این زمینه مؤثر نیست . بعلاوه در حال حاضر هنوز ناقلین بالقوه محیطی این بیماری به درستی شناخته نشده اند .

به منظور ضدعفونی استخرهای خاکی از اسپور EHP از آهک صنعتی ( اکسید کلسیم، CaO) به میزان 6 تن در هکتار استفاده نمایید . با شخم زنی به عمق 10 تا 12 سانتیمتر ، آهک را با خاک بستر مخلوط نموده و سپس با مرطوب کردن کف استخر ، CaO را فعال نمائید  . پس از آن قبل از تخلیه آب استخر یا آبگیری مجدد ، اجازه دهید به مدت یک هفته استخر به همین وضعیت باقی بماند . بعد از استفاده از CaO ، قاعدتاً pH خاک به مدت دو روز تا حدود 12 افزایش می یابد سپس با جذب دی اکسید کربن ، تبدیل به CaCO3  شده و pH دوباره به محدوده طبیعی بازخواهد گشت .


  • ali ghavampour