آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۸ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

مبانی BMP در پرورش ماهی در قفس های دریائی (قسمت پنجم)

منبع: Best Management Practices for Marine Cage Culture Operations in the U.S. Caribbean

ترجمه: علی قوام پور

طی چهار دهه گذشته، آبزی پروری دریایی در سراسر جهان به سرعت رشد کرده است، چرا که نهادهای دولتی و خصوصی در کشورهای مختلف به دنبال راهکارهایی به منظور تولید غذاهای دریایی بیشتر برای مصارف محلی و بازارهای صادراتی بوده اند. افزایش تولید جهانی آبزیان حاصل از آبزی پروری در این مدت بسیار چشمگیر بوده و از کمتر از 5 میلیون تن در اواسط دهه 1970 به 60 میلیون تن در سال 2010 رسیده است. امروزه، محصولات آبزی پروری تقریباً نیمی از کل غذاهای دریایی مأکول را تشکیل می دهد. انتظار می رود صنعت جهانی آبزی پروری به گسترش خود ادامه دهد لذا هدف از تهیه این سند ارائه دستورالعملی برای ذینفعان متعهد به آبزی پروری دریایی پایدار، به منظور حفاظت از محیط زیست دریاها و اقیانوس ها بوده است.

در حالی که تقاضا برای غذاهای دریایی همچنان در حال افزایش است، در سال های اخیر، نرخ تولید آبزیان از محل برداشت از ذخایر دریائی، میزان ثابتی داشته است. از آنجا که بیشتر ذخایر دریائی آبزیان به طور کامل یا بیش از حد مورد بهره برداری قرار گرفته، هر گونه افزایش در عرضه محصولات دریایی لازم است از تولیدات آبزی پروری ناشی گردد.

از طرفی توسعه آبزی پروری در آب شیرین به دلیل رقابت برای زمین و آب قابل بهره برداری توسط فعالیت های کشاورزی و سایر مصارف دارای محدودیت می باشد.

با عنایت به توسعه فناوری‌ها و تجهیزاتی که در برابر محیط‌ خشن و نامطلوب اقیانوسی تاب آوری بالایی دارند، گرایش فزاینده‌ای نسبت به آبزی پروری دریایی در مناطق ساحلی و فراساحلی ایجاد شده است.

شیوه های سنتی و به روز شده آبزی پروری دریایی، اهمیت مکان یابی و مدیریت مناسب را برای جلوگیری از اثرات منفی بر محیط زیست دریایی و در عین حال حصول اطمینان از شرایط بهینه رشد به خوبی نشان داده است. با توجه به اینکه در تلاش های ابتدایی در توسعه آبزی پروری دریایی، توجه لازم نسبت به تأثیرات منفی بالقوه نشان داده نشد، این فعالیت ها منجر به اثرات زیست‌محیطی، همچون تخریب زیستگاه‌های دریایی، معرفی گونه‌های غیربومی، یوتروفیکاسیون و شیوع بیماری گردید.

در برخی از نقاط جهان، نگرانی‌ها در مورد شیوه‌های آبزی پروری دریایی، به واسطه عواملی همچون مکان‌یابی نامناسب یا پروتکل‌های مدیریتی نامطلوب که برای محیط‌های دریایی خطرآفرین می باشند، همچنان وجود دارد. مدیران و جوامع مستقر در مناطق ساحلی می بایست مخاطرات مرتبط با آبزی پروری دریایی را با مزایای آن از جمله ایجاد اشتغال، کاهش نیاز به واردات غذاهای دریایی و افزایش امنیت غذایی متعادل نمایند.

لینک دانلود

  • ali ghavampour

روز چهارشنبه هفته ای که گذشت (24 آبان 1402)، نشست ملی به ابتکار معاونت آبزی پروری شیلات استان بوشهر و با مشارکت نمایندگانی از بخش های دولتی و خصوصی استان های میگو پرور در محل سالن جلسات اداره کل شیلات استان بوشهر برگزار شد. در این نشست، ابتدا ارائه هایی در خصوص مبانی احداث، ایمنی زیستی و پروتکل مدیریتی سامانه های نرسری به ترتیب توسط اینجانب و آقایان دکتر قاجاری (اداره کل دامپزشکی استان بوشهر) و دکتر اژدری (مرکز تحقیقات استان سیستان و بلوچستان) انجام و بعد از آن تجارب عملیاتی استان های بوشهر، هرمزگان و گلستان توسط نمایندگان استان های یاد شده مطرح گردید. لینک های ذیل مربوط به فایل صوتی این ارائه ها است که توسط همکاران در شیلات استان ضبط و به اشتراک گذارده شده است. 

ارائه دکتر قوام پور

 

ارائه دکتر قاجاری

 

ارائه دکتر اژدری

 

اظهارات دکتر سیمرونی

 

ارائه مهندس وشتانی (استان گلستان)

 

ارائه مهندس مرادی (سایت بویرات بوشهر)

 

ارائه مهندس مانعی (سایت دلوار بوشهر)

 

ارائه مهندس قاسمی (استان هرمزگان)

 

ارائه مهندس ترکی زاده (سایت بندرریگ بوشهر)

  • ali ghavampour

آبزی پروری پایدار چیست؟ (قسمت دوم)

يكشنبه, ۷ آبان ۱۴۰۲، ۰۸:۴۸ ب.ظ

 

نوشته : Benedict Standen، مجله آبزی پروری آسیا-اقیانوسیه، شماره مارس/آوریل 2021

ترجمه: علی قوام پور

تولید محصولات ایمن برای تغذیه جوامع انسانی و ایجاد امنیت غذایی در سطح جهان برای پایداری فراگیر اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. در لینک زیر، بخش اول ترجمه مقاله ای آورده شده که به مفهوم آبزی پروری پایدار پرداخته شده است.

 

لینک دانلود

 

لینک بخش اول

  • ali ghavampour

تشریح و آناتومی میگو (فیلم)

شنبه, ۶ آبان ۱۴۰۲، ۰۸:۴۹ ب.ظ

در فیلمی که لینک آن در ذیل این مطلب قرار داده شده، نکات کلی از آناتومی میگو به شکل جالبی توضیح داده شده. از علاقمندان دعوت می کنم این فیلم رو دانلود و مشاهده کنند: 

لینک دانلود

  • ali ghavampour

آشنایی با سیستم میکسوتروفیک (فیلم)

پنجشنبه, ۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰ ب.ظ

یکی از روش های نسبتا نوین آبزی پروری که اتفاقا ابداعش کار افتخار آمیز جناب آقای دکتر شیشه چیان، از محققین خوشنام ایرانی است، سامانه میکسوتروفیکه که در لینک ذیل، توضیح این سیستم به زبان انگلیسی قرار داده شده. امیدوارم مورد استفاده علاقمندان واقع بشه:

 

لینک دانلود فیلم

  • ali ghavampour

مبانی BMP در پرورش ماهی در قفس های دریائی (4)

منبع: Best Management Practices for Marine Cage Culture Operations in the U.S. Caribbean

ترجمه: علی قوام پور

 

طی چهار دهه گذشته، آبزی پروری دریایی در سراسر جهان به سرعت رشد کرده است، چرا که نهادهای دولتی و خصوصی در کشورهای مختلف به دنبال راهکارهایی به منظور تولید غذاهای دریایی بیشتر برای مصارف محلی و بازارهای صادراتی بوده اند. افزایش تولید جهانی آبزیان حاصل از آبزی پروری در این مدت بسیار چشمگیر بوده و از کمتر از 5 میلیون تن در اواسط دهه 1970 به 60 میلیون تن در سال 2010 رسیده است. امروزه، محصولات آبزی پروری تقریباً نیمی از کل غذاهای دریایی مأکول را تشکیل می دهد. انتظار می رود صنعت جهانی آبزی پروری به گسترش خود ادامه دهد لذا هدف از تهیه این سند ارائه دستورالعملی برای ذینفعان متعهد به آبزی پروری دریایی پایدار، به منظور حفاظت از محیط زیست دریاها و اقیانوس ها بوده است.

لینک دانلود

لینک بخش نخست

لینک بخش دوم

لینک بخش سوم

  • ali ghavampour

نوشته Zuridah Merican

نشریه آبزی پروری آسیا اقیانوسیه، شماره سپتامبر/اکتبر 2023

ترجمه: علی قوام پور

 

این روزها متوجه بحث هایی شده ام مبنی بر اینکه آبزی پروری جذابیتش را هرگز از دست نمی دهد، اما بیائید از اینجا شروع کنیم که چطور به این نقطه رسیده ایم؟

سری میزگردهای آبزی پروری (TARS) در سال 2023 بیشتر بر نوسازی (Regeneration) صنعت پرورش میگو تأکید داشت که مفهومی دوگانه دارد. اولین مفهوم، رنسانس در زمینه های مختلف این صنعت است اما صنعت نیز می بایست نسل جدیدی از جنبه های تخصصی را به خود جذب کند و یا به عبارتی " چه کنیم تا آبزی پروری جذاب تر شود؟". هر صنعتی برای پایداری در برابر تحوّلات پیش رو، نیاز به بازسازی دارد. این موضوع به دو مؤلفه نوسازی سیستم تأمین مالی و نیروی انسانی نیاز دارد.

کشور اندونزی با توجه به استارتآپ های نوآوری متعدد (که سرآمد آن ها eFishery است) و PMI (نهاد مزرعه داران جوان اندونزی) نمونه عالی برای هردومورد را در بر داشته و میزبانی بهتر از بالی برای نشست TARS امکان پذیر نبود.

بگذارید محاسبه سریعی در زمینه مزایا، معایب، فرصت ها و تهدیدات در این خصوص داشته باشیم. نسل آینده در آبزی پروری نوآور و دارای تفکر دانش محور است که معتقد به اشتراک گذاری اطلاعات برای پیشبرد صنعت می باشد. این نسل، کمبود تجربه اش را در انرژی، روحیه "توانستن" و به یمن تسلط بر زبان انگلیسی به عنوان زبان متحد کننده بین المللی جبران خواهد نمود. روحیه " توانستن" می بایست بیشتر مورد تاکید قرار گیرد چرا که نسل های قدیمی تر اغلب نگاهی تحقیر آمیز به ایده ها و فنآوری های نوین داشته و خیلی ساده با گفتن " متاسفم این ایده جوابگو نیست" و یا " من در فکر کاهش هزینه ها هستم و برای این چیزها وقت تلف نمی کنم".

در حال حاضر، ممکن است نسل جدید با فقدان اعتبار مواجه باشد ولی همین موضوع، پیشران آن ها برای رشد و کسب اعتبار خواهد بود. آن ها قویاً بر این باورند که باید صنعت را به جایگاهی بالاتر از آنچه که هست هدایت کنند. در صورت فراهم شدن پشتوانه مالی، فرصت های عظیمی فراروی استارت آپ ها قرار دارد و عجیب نیست اگر گفته شود استارت آپ ها و نسل جدید رابطه همزیستی با یکدیگر دارند و به عبارتی پیشران یکدیگر خواهند بود. اگر در حال حاضر بحرانی فراروی صنعت پرورش میگو وجود داشته باشد می توان به بحران قیمت فروش محصول و هزینه بالای تولید اشاره نمود. هر بحران می تواند منجر به یک فرصت شود و موجب دلگرمی است که نسل جدید، نیمه پرلیوان را می بیند.

آیا هند و اندونزی با توجه به دراختیار داشتن نسلی پیشرو این مزیت را در اختیار دارند که در این مسابقه دو امدادی، چوب را به نسل های دوم و سوم منتقل کنند؟ فیلیپین نیز در فاصله اندکی پس از این دو کشور قرار گرفته ولی سایر کشورها علیرغم در اختیار داشتن نسل جوان، سرعت کندتری داشته و به نظر می رسد در این حوزه پیشرفتی داشته باشند. جانشین پروری (Succession planning) بیشتر در کسب و کارهای خانوادگی مشهود است و در طول زنجیره ارزش، این موضوع بیشتر در زمینه تولید غذا، پرورش و فرآوری دیده می شود. با این حال حتی در شرکت های چندملیتی نیز چنین موضوعی مشاهده نمی شود. مشکل در چنین مواردی این است که مدیران ارشد، چندان تمایلی به تفویض اختیار به نیروی جوان تر و اجازه ارتکاب اشتباه به ایشان از خود نشان نمی دهند.

پیامی که صنعت می تواند از مذاکره با نسل جوان دریافت کند ساده است. باید به دولت ها گفت: لطفا دیدگاه های این نسل و حقوق آن ها را در برنامه های پنج ساله خود در نظر بگیرید. جایگاه بسیاری از مدیران دولتی و سیاسیون کوتاه است در حالیکه پس از آن ها نسل بعدی می بایست بار نتایج سیاست ها و تصمیمات متخذه توسط آن ها را بر دوش کشیده و با آن زندگی کند.

صنعت، می بایست بازار را مقدم بر تولید قرار داده و به عبارتی به این سؤال پاسخ دهد که " چه کسی این همه میگوی تولید شده را مصرف خواهد نمود؟ در این بین، کیفیت محصول باید در رأس اولویت ها قرار گیرد. اجزاء مختلف صنعت می بایست در یک گروه با یکدیگر کار کرده و اتحادیه های صنفی تشکیل دهند. لازم است با بکارگیری هوشمند سازی و هوش مصنوعی، قابلیت پیش بینی در کسب و کار پرورش میگو افزایش یافته و ریسک فعالیت کاهش یابد تا به آبزی پروری کمک شود از سایه اتهام آلودگی، بالا بودن ریسک و دشواری فعالیت خارج گردد. یکی از چالش های فزاینده در این صنعت، بیمه محصول است که بدون وجود آن، سرمایه گذاران رغبتی به ورود به صنعت نداشته و از طرفی بدون داده های معتبر و ثبت اطلاعات، بیمه محصول انجام پذیر نخواهد بود. اما اطمینان به نسل جوان از این حیث بالاتر است.

مدل اندونزیائی به دلیل وجود پیشران، کارآمد بوده است. فارغ از تحصیلات دانشگاهی یا علاقه شخصی نسل های جوان تر، افراد به مسئولیتی که در قبال تداوم کسب و کار خانوادگی داشته اند باور دارند. به قول Rizky Darmawan مدیر PMI، آیا مادرت آنقدر آسیائی هست که شما را مجبور به آبزی پروری کند؟ شاید این عبارت، تعبیر بدی نباشد. به باور من، اگرچه بحران در حال حاضر وجود دارد اما موقتی است و هنوز امید سرمایه گذاری در صنعت و آمادگی برای جهش دوباره وجود دارد.

  • ali ghavampour

کاربرد مستقیم پودر جلبک های دریائی و یا استفاده از عصاره های آن ها در خوراک آبزیان و از جمله میگو به جهت دارا بودن منابع پروتئینی، معدنی و ویتامینه در مطالعات متعدد مورد بررسی قرار گرفته و این در حالی است که ذخایر ماهیان مأکول تامین کننده پودر ماهی مورد استفاده در صنعت خوراک آبزیان روز به روز در حال کاهش می باشد. از جلبک های غالب در این زمینه می توان به گونه های سارگاسوم، انترومورفا، آسوفیلیوم، ماکروسیستیس، کریپتونمیا و اولوا اشاره نمود. این جلبک ها برای تأمین اهداف مختلفی همچون جایگزینی منابع پروتئینی و یا در نقش همبند و یا جاذب غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

لینک دانلود مقاله کامل

  • ali ghavampour