آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۳ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

تفاوت میگوهای APE و SPF معکوس

دوشنبه, ۷ آذر ۱۴۰۱، ۰۹:۳۰ ق.ظ

مولدین APE

مولدهای قرار گرفته در معرض تمتمی عوامل بیماری زا (APE یا All Pathogen Exposed) مولدینی هستند که عمدتاً در آمریکای شمالی و مرکزی تولید می شوند و با انتخاب میگوهای دارای عملکرد بهتر نسبت به سایر افراد جمعیت طی چند نسل متوالی و تحت شرایط فاقد امنیت زیستی مناسب، در مناطقی که چندین عامل بیماری زای شناخته شده و یا حتی ناشناس وجود دارد انجام می شود. این اصطلاح تا حدودی گمراه کننده است چرا که معمولا تمام عوامل بیماریزا در یک منطقه جغرافیائی در یک زمان واحد حضور ندارند به این دلیل میگوهای APE در معرض تمامی عوامل بیماری زای ممکن قرار ندارند همانگونه که مولدین SPF نیز تنها عاری از بیماری هایی هستند که در آن خصوص تست های تشخیصی انجام گرفته باشد و نه همه بیماری های ممکن. بر خلاف مولدین SPF، مولدین APE ممکن است آلوده به برخی عوامل بیماری زا باشند از این رو بسیاری از کشورها اجازه معرفی مولدین APE را به صنعت پرورش میگوی خود نمی دهند. این اصطلاح نیز همچون اصطلاح SPF صرفاً به وضعیت بهداشتی و سلامت میگوهای مولد دلالت می نماید.  

میگوهای SPF معکوس (Reverse SPF)

اخیراً، برخی از شرکت‌های فعال در زمینه ژنتیک موفق شده‌اند با استفاده از فرآیند غربالگری مداوم به منظور بهگزینی مولدین عاری از بیماری های موجود در لیست OIE طی دوره حداقل 24 ماهه، مولدین SPF از میگوهای APE تولید نمایند. مولدین تولید شده به این روش را به عنوان مولدین پاک و یا SPF معکوس معرفی نموده اند هرچند در خصوص توجیه علمی این اصطلاح، بین کارشناسان، اجماعی حاصل نگردیده است. یکی از تولید کنندگان مولد در اکوادور که میگوهای SPF را با منشأ لاین های ایجاد شده در آن کشور ارائه می نماید، محصول خود را با عنوان " میگوهای قوی" (High vigour shrimp ) به فروش می رساند. این اصطلاح بر بقای بالاتر این میگوها در محیط نامناسب و سخت، دلالت می نماید.  

  • ali ghavampour

پرورش میگو در آلاباما (قسمت ششم)

دوشنبه, ۷ آذر ۱۴۰۱، ۰۷:۳۲ ق.ظ
  • ali ghavampour

گروهی از کشاورزان قزاقستان اولین مزرعه پرورش میگو (Litopenaeus vannamei) را در نزدیکی آلماتی راه اندازی کرده اند و برنامه هایی برای تولید خوراک آبزیان و مولد را نیز در دست بررسی دارند.

آنتون روپو، یکی از مالکان Krevetka ، می گوید: "شروع به کار این مزرعه در ابتدا قرار بوده در اوایل سال 2020 عملیاتی شود". او می گوید: "ما اولین محموله بچه میگو را به تعداد 200000 قطعه از تایلند سفارش دادیم و انتظار داشتیم ظرف چند هفته به ما تحویل داده شود. اما، میگوها به دلیل همه گیری و بسته شدن مرزها به دست ما نرسید. این شرکت برای حفظ کیفیت آب در شرایط مطلوب طی دو سال گذشته و در شرایطی که بدون وجود میگو فعالیت می کرد تلاش زیادی را متحمل گردید و این موضوع سبب بروز شرایط متناقضی شد. به مدت دو سال، سامانه همواره فعال بود و هزینه های مربوط به آب و برق مصرفی وحقوق پرسنل پرداخت می شد در حالی که بچه میگو هنوز در سیستم ذخیره سازی نشده بود چرا که تخلیه آب سیستم، باعث بروز اختلال در میکروفلور استخر و نیاز به استفاده مجدد از املاح و نمک مورد استفاده می گردید. سرانجام محموله مورد نظر در ماه مه 2022 به دست ما رسید و البته 50 درصد از آن حین حمل و نقل تلف شد و بخشی از مولدین نیز در استخر نگهداری تلف شدند.

برای پرورش این بچه میگوها  نه تنها آب تهیه شده بر اساس پارامترهای شیمیایی مورد نیاز بود بلکه می بایست  محیطی حاوی باکتری های سودمند از فلور نرمال بدن میگو نیز آماده می شد. لذا، وقتی اولین محموله از بچه میگوها را دریافت کردیم، آنها در شرایط آب آماده اما نه کاملاً مطلوب ذخیره سازی شدند. به این ترتیب، بخش دیگری از میگوهای این محموله را نیز از دست دادیم.

شرکت Krevetka با تلاش فراوان رستوران های محلی را برای ارائه محصول خود متقاعد نموده و این تلاش نهایتا به ثمر رسید. در حال حاضر، شرکت با 15 نهاد تجاری در آلماتی قرارداد تامین محصول را به امضا رسانیده و با عملکرد تولیدی بالغ بر 45 تن در سال نیازی به ورود به بازار به صورت انبوه ندارد. از این رو برنامه افزایش ظرفیت در حال حاضر کنار نهاده شده است.  

در مرحله بعد، برنامه تولید خوراک (میگو) را در دست اجرا داریم. در این خصوص، فرمول، نحوه تولید و فنآوری آن را در اختیار داریم لذا در آینده نزدیک، به این مهم خواهیم پرداخت.

برای اینکه نیازمند تآمین بچه میگو وارداتی نباشیم می بایست مولدین مورد نیاز را در داخل تولید کنیم. این به منزله پیشرفتی علمی برای قزاقستان محسوب خواهد شد. در این خصوص تعامل با مؤسسه شیلات روسیه را آغاز نموده ایم تا متخصصین خارجی را جذب نمائیم. هم اکنون در حال راه اندازی آزمایشگاهی برای تولید جلبک هستیم که مستلزم کاری فشرده است اما معتقدم در این زمینه نیز موفق خواهیم شد".

منبع: Hatchery international

  • ali ghavampour