آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۳۰ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

مزایای تغذیه از میگو

يكشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۸:۴۹ ب.ظ

  • ali ghavampour

یک کتاب میگویی برای کودکان

يكشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۸:۱۱ ب.ظ

 

چند سال قبل، دوست فرهیخته و خوش سلیقه ام، جناب آقای مهندس هراجی عزیز، که در صنعت آبزی پروری کشور به ویژه در بخش تکثیر و پرورش میگو، از افراد خوش نام و موفق می باشند، در راستای ترویج مصرف میگو اقدام به نگارش و انتشار کتابی برای کودکان نمود که جلد آن را در ابتدای این مطلب مشاهده می نمائید. 

دیروز وقتی داشتم کمد وسایلم رو مرتب می کردم چشمم به یک جلد از این کتاب خوشخوان افتاد و حیفم اومد نسخه الکترونیک اون رو تهیه نکنم. بعد به این فکر افتادم که چرا در وبلاگ آبزیستان منتشرش نکنم؟ 

و حالا شما بازدید کنندگان عزیز رو به مطالعه این کتاب مصور که به زبان شعر و برای کودکان نگاشته شده دعوت می کنم باشد که تولید کارهایی نظیر این اثر، در ادبیات غنی فارسی بیشتر رایج بشه.

لینک دانلود

  • ali ghavampour

معرفی میگوهای خانواده پنائیده (در سطح جهان)

پنجشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۲:۲۷ ب.ظ

یکی از مطالبی که از چندین سال قبل به فکر اختصاص یک صفحه به اون در وبلاگ آبزیستان بوده ام و در این خصوص چندبار هم تصمیم به عملی کردنش گرفتم (ولی متاسفانه محقق نشد)، مطلب " معرفی میگوهای خانواده پنائیده" بوده که تعداد زیادی از اونا، تشکیل دهنده بخشی مهمی از میگوهای پرورشی در سطح جهان هستند.

از امروز (فعلا) تصمیم گرفته ام بر اساس کتاب An Illustrated Guide to Shrimp of thr World، نگاشته شده توسط Ian Dore و  Claus Frimodt و منتشر شده در سال 1987 این ایده رو عملی کنم. اولین بخش از این سری مطالب در لینک ذیل تقدیم حضور شما بازدید کنندگان گرامی قرار داده شده است.

 

لینک دانلود

  • ali ghavampour

غذادهی به استخرهای پرورش میگو در خلال ماه های گرم

پنجشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳ ب.ظ
  • ali ghavampour

نوشته:            Tram Anh Thi Nguyen, Kim Anh Thi Nguyen  و Curtis Jolly

نشریه MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Instituteسپتامبر 2019

ترجمه: علی قوام پور

پرورش میگو در مساحتی قریب به 700000 هکتار با دو گونه  میگوی پای سفید غربی (Litopenaeus vannamei) و میگوی ببری سیاه (Penaeus monodon)، به عنوان گونه بومی پرورشی در کشور ویتنام از سال ها پیش در حال انجام است. میگوی وانامی (پاسفید غربی) پس از آزمایشات انجام شده در مزارع پایلوت در سال 2002 و به واسطه قابلیت هایی همچون بهره وری بالا، رشد سریع، مقاومت بالا در برابر بیماری و استقامت مناسب در برابر تغییرات محیطی وارد سامانه های پرورشی در این کشور شد. از آن سال به بعد تولید میگوی وانامی به طور مداوم رو به افزایش بوده به طوری که در سال 2013 علیرغم سطح زیر کشت پائین تر، از تولید میگوی ببری سیاه فراتر رفت (شکل1).

شکل1: تولید میگوی وانامی و ببری سیاه در کشور ویتنام از سال 2005 تا 2017

با این حال، ویتنام با میانگین تولید 300000 تن در سال، هنوز هم عمده ترین تولید کننده گونه ببری سیاه در جهان محسوب می شود.

دلتای مکونگ مهمترین منطقه پرورش میگو در کشور ویتنام است که تقریباً 89 درصد از کل میگوهای تولید شده در این کشور را تشکیل می دهد و پنج استان تولید کننده برتر را به نام های ، Bac Lieu، Soc Trang، Ben Tre و Kien Giang در خود جای داده است. توسعه پرورش میگو در دلتای مکونگ به این منطقه متوسط نرخ رشد اقتصادی سالانه 14 درصد را اختصاص داده که بالاتر از میانگین کشوری ( 9 درصد) است.

تولید میگو بخش بزرگی از صادرات غذاهای دریایی ویتنام به اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کشورهای آسیایی را به خود اختصاص داده و سهم بازار میگوی ویتنام در اتحادیه اروپا از 30.87 درصد در سال 2011 به 46.64 درصد در سال 2015 افزایش یافته است. مجموع صادرات میگوی ویتنام به سایر نقاط جهان نیز به همین ترتیب رشد نموده به طوری که از سال 2009 تا 2011، ارزش صادرات میگو شاهد رشدی قابل ملاحظه از 4.5 درصد به 24.2 درصد بوده است.

در واقع میگو عمده ترین محصول صادراتی کشور ویتنام محسوب  شده و 37 تا 51 درصد از کل صادرات غذای آبزی جانوری را به خود اختصاص داده است و بعد از میگو، صادرات گربه ماهی (23 تا 31 درصد) قرار گرفته است.

  • ali ghavampour

معرفی بعضی از مهمترین پارامترهای آب در آبزی پروری

سه شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۱:۰۴ ق.ظ
  • ali ghavampour

اندر افاضات جناب هوش مصنوعی (5)

يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۹:۱۴ ب.ظ

بیش از یک هفته از آخرین باری که وبلاگ رو به روز رسانی کردم میگذره و اینهمه مدت، به نوعی ناخواسته بود. از یکشنبه گذشته تا جمعه در ماموریت اداری بودم و از جمعه تا الان هم در بستر بیماری. اما همه تلاشم اینه که در روزهای آینده جبران مافات کنم. به عنوان نمونه همین الان مشغول تهیه پوستری هستم با عنوان پارامترهای فیزیکوشیمیائی آب در آبزی پروری که تا دو سه روز دیگه تکمیل می شه. بعد به مطالب دنباله دار وبلاگ خواهم پرداخت:

سئوال: اهمیت بستر استخر در آبزی پروری :

بستر استخرهای  آبزی پروری از نظر طراحی و مدیریت حائز اهمیت فراوانی است چرا که می تواند بر کیفیت آب، سلامت موجود آبزی و بهره وری کلی سیستم  اثر گذار باشد. کف استخر، بستری برای رشد میکروارگانیسم ها فراهم می کند که قادرند به تجزیه مواد آلی و بهبود کیفیت آب کمک نمایند.

علاوه بر این نوع مواد تشکیل دهنده بستر استخر آبزی پروری نیز می تواند بر دسترسی به مواد مغذی و رشد گیاهان آبزی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کف شنی یا ماسه ای می تواند برای رشد برخی گیاهان آبزی مناسب تر باشد، در حالی که کف رسی یا سیلتی ممکن است برای حفظ مواد مغذی و حمایت از رشد فیتوپلانکتون ها مناسب تر محسوب شود.

بستر استخر می تواند بر سلامت آبزی پرورشی نیز اثر گذار باشد. طراحی نامناسب یا مدیریت نامناسب بستر می تواند منجر به تجمع مواد آلی و رشد باکتری ها یا انگل های مضر شود که به نوبه خود باعث بروز و شیوع بیماری در جمعیت آبزی پرورشی خواهد شد.

بنابراین، بررسی دقیق طراحی و مدیریت بستر استخر آبزی پروری برای اطمینان از کیفیت مطلوب آب، در دسترس بودن مواد مغذی، سلامت و بهره وری موجود پرورشی حائز اهمیت فراوانی است.

  • ali ghavampour

لینک مشاهده و دانلود ترجمه جدول

منبع: سالنامه فائو 2022

  • ali ghavampour

تولید جهانی دو گونه عمده میگو پرورشی طی بیست سال

دوشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۲ ب.ظ

منبع: سالنامه FAO

 

لینک مشاهده تصویر بزرگتر

  • ali ghavampour

اندر افاضات جناب هوش مصنوعی (4)

دوشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۱۶ ب.ظ

اقدامات دولت عربستان سعودی برای توسعه پرورش میگو:

دولت عربستان سعودی به طرق مختلف از توسعه پرورش میگو در این کشور حمایت می کند. یکی از راهکارهای کلیدی در این زمینه، سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقیق و توسعه با هدف بهبود کارایی و پایداری صنعت پرورش میگو است. این برنامه‌ها اغلب با همکاری شرکت های بین‌المللی انجام شده و بر زمینه‌هایی همچون تغذیه، مدیریت بیماری‌ها و پایداری محیط‌زیست متمرکز است.

علاوه بر این دولت برای حمایت از توسعه مزارع جدید و بهبود فعالیت مزارع درحال بهره برداری، کمک های مالی در قالب وام، کمک بلاعوض و سایر اشکال ارائه می نماید.

در کنار حمایت های مالی، دولت برای کمک به پرورش دهندگان در اراتقاء مهارت های فنی و افزایش بهره وری، کمک های فنی و آموزشی ارائه می کند که می تواند شامل آموزش در زمینه های مختلفی مانند مدیریت تغذیه، مدیریت کیفیت آب و پیشگیری و کنترل بیماری باشد.

در حال تلاش برای بهبود محیط نظارتی برای صنعت پرورش میگو دولت عربستان سعودی، توسعه و اجرای استانداردها و دستورالعمل های نظارتی و اجرایی را با هدف اطمینان از ایمنی و پایداری فعالیت پرورش میگو را عملیاتی نموده که شامل مقررات مربوط به کیفیت آب، خوراک، و مدیریت بیماری می باشد

به طور کلی، دولت عربستان سعودی رویکردی فعال را به منظور حمایت از توسعه صنعت پرورش میگو در این کشور، پتانسیل یابی برای کمک به رشد اقتصادی و امنیت غذایی و ارتقای پایداری زیست محیطی اتخاذ کرده است.

  • ali ghavampour