آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

سایه پیگمالیون بر پرورش میگو

جمعه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۴۹ ب.ظ

 

در افسانه ها آورده اند ، پیگمالیون پادشاه قبرس ، مجسمه ای زیبا از جنس عاج ساخت و آنقدر در ساخت این مجسمه هنر به خرج داد که در نهایت ، خودش عاشق آن شد .....بدینسان از آفرودیت الهه عشق ، در خواست کرد به این مجسمه جان ببخشد تا با وی ازدواج کند . این افسانه مبنای تئوری تبدیل انتظار به واقعیت شده است که امروزه در مدیریت سازمانی و روانشناسی به نام اثر پیگمالیون شناخته می شود .

اما انچه در این مطلب قصد دارم بدان بپردازم ، بیشتر در ارتباط با عشق پیگمالیون به ساخته خود و شباهت آن با رفتاری است که بعضا در بین مبتکران و دانشمندان عزیز در حوزه های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری صنعت پرورش میگو می بینیم و از جهتی قدری نگران کننده است .

 

 

این روزها ، بنا به مشکلات و بحران های متعدد موجود در صنعت پرورش میگوی کشور ، جمیع دست اندرکاران این حوزه اعم از سرمایه گذاران ، محققین و ناظران ، به درستی ، هر یک در پی واگشودن گرهی از معضلات ، دست به دامان مبتکران ، مخترعان ، ایده پردازان و کاشفان فعال در زمینه های مختلف شده اند تا بلکه اندکی از این حجم بحران انباشته کم نموده و هزینه های سرسام آور تولید را کاهش دهند . با اینحال به نظر می رسد در همین مسیر نیز بعضاً باید به خطاهای شناختی غالباً ظریف توجه داشت .

 

 

بدیهی است که در ابتدا ، لازم است مشکل ، نه به صورت کلی  و مبهم ، بلکه به شکلی کاملاً دقیق و مشخص تعریف و تبیین گردد . طبیعی است تنها در این حالت است که فرد و یا نهاد مخاطب ، که به منظور حل مشکل به مدد گرفته شده ، قادر به بررسی راهکارهای برون رفت از آن خواهد بود  . در غیر این صورت ، نه تنها پاسخ اخذ شده ، حلّال مشکل نیست بلکه گاه ، مسیر حل مشکل را از شاهراه اصلی، فرسنگ ها دور خواهد نمود .

 

 

اما ارتباط پیگمالیون با مطلب حاضر ، در خصوص ایده ها ، ابزار و محصولاتی است که به منظور رفع و یا مهار بحران در این شرایط تجویز و یا ابداع میگردد .

 

 

غالباً مشاهده شده است که این راهکارها ، در جای خود بسیار پرسود و کارآمد می باشند با اینحال ، " اثر پیگمالیون " موجب می شود ، مبدع ، مخترع  و یا ایده پرداز گرامی ، آنچنان مسحور ساخته دست خود گردد که ابتکار خویش را حلّال شمار زیادی از مشکلات متنوع صنعت بداند و ... حادثه از اینجا آغاز می شود .

 

 

از اینجا به بعد ، ترکیب و محصولی که ماهیتاً بهبود دهنده و یا ضدعفونی کننده بخشی از محیط زندگی میگو است ، به عنوان غول چراغ جادو معرفی می گردد که در صورت بهره گیری صحیح از آن ، هرآنچه جهان ، در تولید این جانور از آن بی بهره بوده است به پرورش دهنده هدیه می کند . ایده ای که صرفاً به تبیین جزیی از هزاران فعل و انفعال زیستی و اکولوژیک استخرهای پرورش میگو مرتبط است ، معرفی کننده علّت العلل تمامی بحران های موجود در استخرهای پرورش برشمرده می شود و ... و این خطرناک است .

 

 

خطرناک از این بابت که با هویداشدن موارد نقض ، تمامی آنچه به محصول فکر و یا علم و تجربه صاحب ایده و ابتکار مربوط بوده است ، قربانی می شود و بیش از آن ، دیگر استمدادکنندگان را امید و اعتمادی به اهل دانش و خلاقیت نخواهد بود .

 

 

ایکاش پیگمالیون هرگز فراموش نمی کرد که " مجسمه ، مجسمه است " و ایکاش به خاطر می آورد که از ابتدا نیز قرار نبود آنچنان شیفته این مجسمه باشد که آن را به همسری برگزیند .

 

 

 

 

 

 

  • ali ghavampour