آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۱۴ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

درجه بندی کیفی میگو

شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۶، ۰۸:۰۳ ب.ظ

نتیجه تصویری برای ‪farmed shrimp‬‏


امروز ، یکی از دوستان گرامی ( جناب آقای مهندس موسی زاده ) و از اعضاء گروه تلگرامی صنعت میگو پرورشی ایران ( صمپا) فایل مفیدی رو به گروه یاد شده فرستادند و بنده ، جدولی رو که لینک دانلودش در ذیل مشاهده می شه ، برای اطلاع علاقمندان در وبلاگ به اشتراک گذاشتم . 

موضوع جدول ، ویژگی هاییه که میگوی ارائه شده در بازار می بایست داشته باشه و به تناسب این ویژگیها ، میگو رو می شه از نظر کیفی درجه بندی کرد . پیشنهاد می کنم جدول رو دانلود و ملاحظه بفرمائید :

لینک دانلود

  • ali ghavampour

فایل های جدید در صفحه مولتی مدیای وبلاگ

شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۶، ۰۲:۴۸ ب.ظ

نتیجه تصویری برای ‪shrimp biofloc‬‏

ظرف دو روز اخیر ، دو فایل تصویری جدید  در صفحه مولتی مدیای وبلاگ آبزیستان آپلود شد . موضوع این دو فایل ، یکی مدیریت غذادهی در پرورش میگو ، کاری از دانشگاه Auborn و دیگری پرورش میگو در سیستم بایوفلاک تهیه شده توسط دانشگاه کنتاکی و  هردو به زبان انگلیسی است . امیدوارم به زودی زیر نویس این فایل ها رو تهیه و در وبلاگ قرار بدم ولی علاقمندانی که با مباحث تخصصی پرورش میگو اندک آشنایی نیز داشته باشند قادر خواهند بود اغلب مطالب ارائه شده در این فیلم ها رو متوجه شده و از اونا بهره برداری نمایند . 

  • ali ghavampour

نشریه میگو و سخت پوستان

شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۷ ق.ظ

محقق گرامی

به استحضار می رساند فصلنامه میگو و سخت پوستان که ماهیت علمی- ترویجی دارد به همت پژوهشکده میگوی کشور و با مشارکت اساتید و محققین برجسته علوم شیلاتی، با هدف بهبود سطح دانش فعالان صنعت صید و آبزی‌پروری میگوی کشور و معرفی یافته‌های کاربردی و قابل ترویج در صحنه تولید، منتشر می شود. 

هدف از انتشار این مجله ایجاد پلی بین مراکز علمی و مزارع پرورشی یا صیدگاه های میگو، و انتقال یافته‌های تحقیقاتی پژوهشگران و یا تجارب کارشناسان صنعت میگوی کشور به بهره‌برداران و مروجان به زبانی ساده و کاربردی است. 
مقالاتی که برگرفته از نتایج تحقیقات ملی و بین‌المللی و مستندات علمی معتبر در زمینه موضوعات روز صنعت میگو و سایر سخت پوستان باشد و یا حاصل تجارب علمی کارشناسان اجرایی، صیادان و آبزی پروران خبره، مروجان یا پژوهشگران است و دارای قابلیت پیاده‌سازی در سطح میدانی و قابل بهره‌برداری توسط بهره‌برداران و مروجان باشد، در فصلنامه میگو و سخت پوستان منتشر خواهد شد. قالب کلی مقالاتی که قابلیت انتشار در این مجله را دارند در بخش راهنمای نویسندگان ذکر شده است.
فصلنامه میگو و سخت پوستان بر آن است تا با انتشار مطالب علمی و مفید، ارتباطی مستمر و نزدیکتر با بهره‌برداران اصلی یافته‌های پژوهشی برقرار کنند و از این طریق، فعالین صنعت میگو و دوستداران دانش و پژوهش را در جریان آخرین مطالب علمی قرار دهد. لذا از شما فرهیخته گرامی دعوت می گردد تا با ارسال مطالب علمی و ارزشمندتان ما را در اعتلای علمی هر چه بیشتر صنعت آبزیان کشور یاری رسانید.

دکتر قائدنیا

مدیر مسئول مجله ترویجی میگو و سخت پوستان 

جهت ارسال مقالات خود به این نشریه می توانید از لینک زیر وارد سایت مربوطه شوید :

لینک مجله میگو و سخت پوستان

 

  • ali ghavampour

آشنایی با ترکیب بنزالکونیوم کلراید ( BKC )

شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷ ق.ظ

نتیجه تصویری برای ‪aquaculture BKC‬‏

بنزالکونیوم کلراید ( BKC ) از جمله ترکیباتی است که در گروه آفت کش های حاوی آمونیوم نوع چهارم ( Quaternary ammonium) قرار گرفته و با خاصیت دوگانه آفت کشی و پاک کنندگی شناخته می شود .

 تآثیر BKC به عنوان آفت کش ، مربوط به ظرفیت این ترکیب در عمل به عنوان فعال کننده سطحی کاتیونی ( Cationic surfactant ) بوده و از این طریق اتصال و تخریب غشاء های خارج و درون سلولی و فرآیندهای بیوشیمیایی وابسته به آنها را موجب می شود.

فعالیت هایی همچون اتصال سلول ها به یکدیگر ، سیگنال های بین سلولی ، نفوذپذیری انتخابی نسبت به یون ها و مولکول های آلی مغذی ، حیات سلول ها را از طریق پاسخ مناسب به محرک های محیطی تضمین می کند .استفاده از  BKC در مقادیر اندک ، با ایجاد اختلال در چنین فرآیندهایی ، قادر است جمعیت های باکتریایی ، جلبکی  ، قارچی و ویروس های پوشش دار را کنترل و مهار سازد .

از این رو می توان از بنزالکونیوم کلراید ( BKC ) در تریتمنت آب ، حذف انگل ها ، ضدعفونی مزارع و استخرهای پرورش و پیشگیری از بروز بیماری در ماهی ، میگو و سایر سخت پوستان استفاده نمود . تاکنون تحقیقات متعددی در خصوص اثر این ترکیب در مقابله با عوارضی همچون آلودگی آبشش ، شکوفایی پلانکتونی و مدیریت بستر استخرهای پرورش میگو انجام شده و همگی مؤید اثر مطلوب BKC در موارد فوق بوده است .

  • ali ghavampour

صفحه مولتی مدیا به روز رسانی شد

جمعه, ۷ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۰۰ ب.ظ

نتیجه تصویری برای ‪multimedia‬‏

امروز فرصتی دست داد تا صفحه مولتی مدیا رو با آپلود پنج بخش باقیمانده از پرورش میگو در آلاباما به روز رسانی کنم . علاقمندان می تونن قسمت های پنجم تا نهم این فیلم آموزشی رو در صفحه مولتی مدیا مشاهده فرمایند .

  • ali ghavampour

تصویر روز : قورباغه آبی آمازون

جمعه, ۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲ ق.ظ


قورباغه های آبی رنگ در آمازون؛

پوست این قورباغه سمی تولید می کند که ۲۰۰ برابر مورفین قدرت تاثیرگذاری دارد.

  • ali ghavampour

نتیجه تصویری برای ‪shrimp farming stocking‬‏

-                      بچه میگو را از مراکز تکثیر دارای مدیریت مطلوب ، دارای مجوز و تحت نظارت بهداشتی تهیه نمائید .

-                      هنگام تهیه بچه میگو ، پست لاروهای سنین دوازده روزه و بالاتر را خریداری نمائید . طول کل بدن پست لارو در این سن می بایست 12 میلیمتر باشد . پست لاروهای کوچکتر ممکن است هنوز آماده ذخیره سازی در استخر پرورش نبوده و به سرعت پس از رها سازی در استخر تلف شوند .

-                      بچه میگوها می بایست از نظر اندازه و رنگ بدن ، همگن باشند . از خرید بچه میگوهایی که رنگ قرمز ، آبی یا سبز باشند خودداری کنید .

-                      بچه میگوها بایستی قوی و فعال باشند . برای بررسی این وضعیت ، حدود 500 قطعه پست لارو را درون تشت آب مدوری ریخته و آب تشت را گردش دهید . میگوهای سالم در اطراف دیواره تشت و در جهت خلاف جریان آب با دمپاره های باز شنا خواهند نمود . در صورتی که بیش از 20 درصد از میگوها در وسط تشت جمع شوند ، محموله را برگشت دهید .

-                      برای آزمایش سلامت پست لاروها و نیز ، آمادگی آنها جهت ذخیره سازی در استخر پرورش ، تست های شوری و فرمالین را قبل از بسته بندی و حمل لارو ، در کارگاه تکثیر انجام دهید .

-                      روده بچه میگوها بایستی پر بوده و اندام هپاتوپانکرآس ( کبد – لوزالمعده ) آن ها شرایط مناسبی داشته باشد . پست لاروها به لحاظ اندام وزوائد می بایست سالم باشند و هیچگون قطع ضمائم ( نظیر پاها ) در آن ها مشاهده نگردد . این شرایط را می توان با استفاده از ذره بین و یا میکروسکوپ در خصوص تعداد 10 تا  20 قطعه بچه میگو مورد بررسی و ارزیابی قرار داد . هپاتوپانکرآس میگوها نباید کوچک و یا به رنگ روشن باشد . روی سطح بدن پست لاروها می بایست تمیز ، فاقد هرگونه آلودگی یا لکه سیاه ( و یا قهوه ای ) بوده ، پاها به دقت کنترل شوند تا در بخش انتهایی آن ها لکه سیاه دیده نشود .

-                      ضروری است ، نمونه ای از پست لاروها ، چندروز پیش از بسته بندی ، جهت آزمایشات تشخیصی به آزمایشگاه های مرجع ارسال گردد تا در خصوص آلودگی به عوامل بیماریزای خطرناک نظیر لکه سفید ویروسی ، IHHNV ، سندروم تورا ، بیماری کله زرد و ... مورد ارزیابی قرار گیرند .

-                      از تحویل گیری محموله هایی که لارو آن ها از مخازن مختلف در مرکز تکثیر تهیه شده ، خودداری کنید .

-                      شوری آب مخازن تکثیر می بایست حتی المقدور به شوری آب استخر پرورش نزدیک باشد ( حداکثر 5 گرم در لیتر ) . به این منظور توصیه می شود چند روز قبل از تحویل محموله لارو تا یک روز پیش از آن ( از مرحله پست لارو 10 روزه و یا کمتر ) تغییر در شوری مخازن انتخاب شده آغاز شود .

-                      کیسه های بسته بندی بایتی به اندازه کافی دارای اکسیژن باشند . حجم اکسیژن تزریق شده به حجم آب درون کیسه ها می بایست حداقل 3 به یک باشد .

-                      تراکم بچه میگو باید متناسب با زمان حمل پست لارو از کارگاه تکثیر تا مزرعه پرورش تنظیم گردد .

-                      بهتر است مدت زمان حمل پست لارو از کارگاه تکثیر تا مزرعه پرورش حداکثر 6 ساعت باشد . اگر این زمان به دلیل فاصله بین مبدأ تا مقصد بیشتر بود ، می بایست دمای آب درون کیسه ها توسط یخ کاهش یافته و محموله توسط کامیون های یخچال دار حمل گردد .

-                      ذخیره سازی بچه میگوها در استخر پرورش لازم است طی ساعات خنک روز انجام شود . بچه میگوها را حتی الامکان در عمیق ترین نقطه استخر پرورش ، موافق جهت وزش باد  و پس از خودهی آن ها با پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب استخر رها سازی کنید .

-                      از ذخیره سازی بچه میگو در آستخرهای شفاف و یا دارای شکوفایی پلانکتونی بیش از حد خودداری نمایید .

-                      در صورت استفاده از مخازن و یا منطقه نوزادگاهی در مزرعه ، طول زمان نرسری به مدت 2 هفته زمان مطلوبی است . این زمان برای توری بقا یا هاپا ( Happa net) نمی بایست بیش از 7 روز باشد .

-                      تغذیه بچه میگوهای رهاسازی شده را با غذای پلت واجد کیفیت مطلوب آغاز نمایید . از غذای تر و یا استفاده از آنتی بیوتیک جدّاً احتراز کنید . غذا را در محل خشک و خنک نگهداری نمائید .

-                      اندازه پلت غذا را بر اساس اندازه میگوها انتخاب کنید . میزان غذای روزانه بایستی بر اساس جداول استاندارد و بررسی سینی های غذادهی تعیین و برآورد گردد . از غذادهی بیش از حد و یا کمتر از میزان مورد نیاز میگو خودداری نمائید .

-                      از هنگام شروع غذادهی ، به طور منظم منطقه غذادهی را مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده مناطق لجنی و یا دارای بوی متعفن ، غذادهی در آن نقاط را متوقف و اقدام به اصلاح آن ناحیه کنید . 

  • ali ghavampour

تهیه کننده : نوری دانش مهر - معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات خوزستان

نتیجه تصویری برای ‪fishery ecology‬‏

1- ماهیان پلازیک یا سطح زی
این دسته از ماهیان اغلب در منطقه اقیانوسیه یا Oecinic زیست می کنند . تخم های آنها بصورت پلانکتون موقت هستند ] مزوپلانکتونیک [ و تخم های خود را در دریا رها می نمایند که درصدی از تخم ها مورد غذای دیگر ماهیان قرار می گیرد و مقداری هم به بچه ماهی تبدیل می گردد . این ماهیان بدنی دوکی شکل دارند و بعضاً کمی بدن گرد دارند که از دو پهلو به هم فشرده شده است در واقع هیدرودینامیکی هستند ( کمترین اصتحکاک را با آب ایجاد می کند ) این ماهیان با کف کاری ندارند و گاهی اوقات به منظور تغذیه ممکن است به بستر بردند ، این ماهیان به دو گروه تقسیم می شوند .
الف) ماهیان مهاجر سطح زی ریز ( مانند : ساردین ماهیان ( Clupeidae ) یا حشینه و موتو ماهیان Ergraulidae 
ب) گیدر Tunuus albacaves ، هور سقطی Ketsuwanus ، زرده Euthynus saffinis ، هوور Thannus tonggol ، بچه زرده Axisthazard ، شیرماهی Scomboaro morus commevson ، قباد S.guttatus ، ماهی بادبانی Histrio photidae ، کوسه ماهیان Selaguidae .

2- ماهیان میان زی Mezoeic
این ماهیان در میانه آب زندگی می کنند و اغلب تا نزدیکی کف دریا هم دیده شده اند ، پشت تیره و شکم نقره ای دارند ، بدن آنها بیشتر از تیغ های درشت پوشیده شده است و این ماهیان در مراکز سخره ای خط و خال رنگی پیدا می کنند ، اغلب به نزدیکی های ساحل هم می آیند و بطور کلی محدوده زیست آنها از 
اعماق 100-5 متر می باشد ، این ماهیان بزرگترین حجم صید را در خلیج فارس و دریای عمان را به خود اختصاص می دهند .
ماهیان میان زی به سه دسته تقسیم می شوند :
الف) ماهیان میان زی ریز
ب) ماهیان میان زی درشت
ج) ماهیان میان زی صخره های مرجانی ( زینتی )

ماهیان میان زی ریز Mesopelagic neriticpishes
این دسته از ماهیان شامل : فانوس ماهیان Mycthephidae یا منور ماهیان که در اعماق بین 150-100 
متر زندگی می کنند شبها تا سطح 10 متری آب دریا بالا می آیند . بین 5/2-2 سانتیمتر طول دارند ، فلسهای فسفری مانند دارند و در صورت حضور آنها در سطح دریا مثل این است که در سطح آب دریا جیوه ریخته باشند . ذخایر آن در دریای عمان 10 میلیون قطعه تخمین زده شده است ( دکتر کیوان ) .

ماهیان میان زی درشت : شامل
سنگسر ماهیان Pomada sidae ، شانک ماهیان Sparidae 
بچه سنگسر ماهیان ، هامور ماهیان ، سرخو ماهیان ، شوریده ماهیان و ...

ماهیان جزایر مرجانی :
این دسته از ماهیان در درجه حرارتهای بالای 21 درجه آبهای روشن و زلال با اکسیژن بالا در 
صخره های مرجانی زندگی می کنند و معمولاً از عمق 50 متر پایین تر نمی روند گرچه نمونه هایی از آنها متعلق به 150 متری هستند . یک نمونه قابل استحصال تجاری آنها طوطی ماهیان می باشند Parrot fish .

3- ماهیان بنتیک یا کف زی Bentic :
این ماهیان در کف دریا زندگی می کنند بدن آنها از پهلو به پهلو مثل کفشک ماهیان Psetodide یا از پشت به شکم فشرده شده اند . در ماهیانی که از پهلو به پهلو فشرده شده اند چشمان در یک طرف می باشند و چشم چپ آنها در بالای چشم دیگر قرار دارد ، در کف خوابیده و خود را استتار می کنند این ماهیان از ماهیان میان زی مختلف که در بالای سرشان حرکت می کنند و یا از سخت پوستان و نرم تنان تغذیه می نمایند .

4- ماهیانی که بین پلاژیک و مزوئیک زندگی می کنند Polagic – Neritic Mezoic.f
مهمترین تیره آن در خلیج فارس گیش ماهیان Carangide می باشد که در سطح زندگی و برای تغذیه 
به قسمت میانی می روند مهمترین این گروه حلوا سیاه می باشد . صید این ماهیان با صید ترال براحتی میسر می گردد .

5- ماهیان منطقه کرانه ای Litoral :
این دسته از ماهیان در ساحل زندگی می کنند و تغییرات شوری و دما و گل آلوده شدن و امواج را به راحتی تحمل می کنند و دو دسته هستند :
- یک دسته ساکنان دائمی منطقه لاتورال
- یک دسته ساکنان غیردائمی منطقه لاتورال که فقط جهت تخم ریزی به این منطقه می آیند و به ماهیان مهاجر کرانه ای هم معروف هستند که شش ماه از سال در کرانه و 6 ماه دیگر را برای تخم ریزی به مناطق عمیق تر مهاجرت می نمایند . این ماهیان در حلق خود فیلتر دارند و برجستگیهای کمان آبششی آنها gillraker دارای سنگدان هستند و مواد لجنی را که بلع می کنند از این فیلترها عبور می دهند که مواد غذایی را از آن می گیرند . مهمترین این گروه راشکو ماهیان Polyne midae می باشد . دیگر گونه های مهم شامل :
- کفال ماهیان Mugillidae 
- حلوا ماهیان Pomadasidae
- شگ ماهیان Clupeidae

6- ماهیان منطقه اینتر تایدال ( منطقه بین جزر و مدی ) intertidal :
Diadromous در واقع معنی تردد و رفت و آمد می دهد و مهاجرین حقیقی بین آب و دریا و آب شیرین را می گویند و به سه دسته تقسیم می شوند .
الف) Anadramous یعنی بالا رونده : به ماهیانی اطلاق می گردد که از دریا به سمت رودخانه های آب شیرین مهاجرت می کنند .
ب) Catadromous یعنی پایین رونده : به ماهیانی اطلاق می گردد که از رودخانه به سمت دریا مهاجرت 
می نمایند . 
ج) Amphi dromous یعنی مهاجرت از بالا به پایین و به ماهیانی اطلاق می گردد که از آب شیرین به دریا و به عکس مهاجرت می کنند .
  • ali ghavampour

راهنمای رنگ آب در آبزی پروری

شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۱۵ ب.ظ

در این مطلب راهنمایی رو قرار داده ام که بر اساس اون به طور تقریبی می شه در مورد گونه غالب فیتوپلانکتون  در شرایط مختلف شفافیت آب استخر ایده گرفت 

ضمن تشکر از دوست عزیزم جناب آقای مهندس موسی زاده بابت به اشتراک گذاری این تصویر در گروه صمپا ، تصویر قابل استفاده این راهنما در لینک زیر به حضور تقدیم می شه :

لینک دانلود

  • ali ghavampour

نتیجه تصویری برای ‪dipterex‬‏

علیرغم تکرار چندباره بروز بیماری لکه سفید میگو در کشور ، متأسفانه همچنان بحث های فراوانی در خصوص روش کنترل و اصطلاحاً کار در کنار این بیماری در مناطق آلوده وجود دارد . 

یکی از مواد مورد مصرف در آسیا در زمینه کنترل این بیماری ، سم ارگانوفسفاته دیپترکس است که برخی ملاحظات ایمنی و زیست محیطی از همان سال های نخست تدوین دستورالعمل کنترل بیماری لکه سفید تقریباً مجالی جهت طرح و بحث نیافت . 

از این رو  ، مطلب حاضر را به بریده ای از مقاله مبسوط  آقای هنری کلیفورد از کشور مکزیک اختصاص داده ام که در رابطه با کنترل این بیماری در مزارع پرورش میگو ، بخشی را نیز به کاربرد سم دیپترکس اختصاص داده است . 

از علاقمندان دعوت می کنم برای مطالعه این متن ، لینک زیر را دنبال فرمایند : 

لینک دانلود

  • ali ghavampour