آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

Shrimp Farming :: Vannamei101.com
یکی از مهم ترین بخش ها در کارگاه های تکثیر میگو که شیوه مدیریت در آن، به ویژه طی سال های اخیر، تأثیر حیاتی بر موفقیت و یا عدم موفقیت فعالیت تکثیر مصنوعی میگو خواهد داشت بخش نگهداری مولدین می باشد.
در بخش نگهداری یا ذخیره مولدین (Broodstock)، اغلب فعالیت های مرحله پیش از تخم ریزی (Pre Spawning) انجام و مدیریت می گردد.
این فعالیت ها شامل: قرنطینه مولدین ورودی، بالغ سازی (Maturation) مولدین، کلیه فعالیت های مرتبط با تیمار مولدین، جفت گیری واغلب، تخمریزی می شود.

مدیریت بخش نگهداری مولدین در کارگاه های تکثیر میگو

  • ali ghavampour

کنترل کیفیت پست لارو میگو

جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۴۸ ق.ظ

با سلام خدمت شما بازدید کنندگان محترم وبلاگ آبزیستان

چند ماهی می شه که متاسفانه وبلاگ رو به روز رسانی نکرده ام و  از این بابت عذرخواهی می کنم. 

امروز، به روز رسانی مجدد رو با مطلب جدیدی با عنوان کنترل کیفیت پست لارو، کاری از گروه "بتا" شروع می کنم و امیدوارم این رویه، مثل سابق، استمرار داشته باشه.

امسال، دوباره موضوع لزوم کنترل کیفی و کمّی پست لارو در زمان صید میگو از مزارع پرورش، اهمنیت خودش رو (شاید تا حدی هم بی رحمانه) نشون داد. گروهی از کم فروشی، گروه دیگری از سن پائینِ پست لارو و عده ای دیگه از احتمال مشکل در مولدین و یا لارو انتقالی از سایر استان ها اونم بدون مجوز گله داشتند.

در خصوص ادعای آخر، تا وقتی سند مستندی وجود نداشته باشه اثباتش غیر ممکنه اما در دو مورد اول، بایستی به حلقه مفقوده " کنترل کیفی و کمّی " در کارگاه های تکثیر میگو اشاره داشت. 

در این زمینه لازمه کارشناسان بهداشتی ناظر در کارگاه های تکثیر آموزش لازم رو ببینند تا حضورشون در کارگاه ها عامل ایجاد اطمینان و اعتماد در خریداران پست لارو بشه . از طرفی، پیشنهاد می شه که گواهی کنترل کیفیت صادره پست لارو، برای خروج هر محموله لارو از مرکز تکثیر میگو به عنوان یکی از مستندات لازم برای این مرحله محسوب بشه و بدون این سند، امکان خروج لارو از مرکز مقدور نباشه. به هرحال، همه ساله این موضوع محل بحث و جدل بوده و باید منتظر بود تا ببینیم نهادهای ناظر، پرورش دهندگان و کارشناسان محترم دست اندرکار این صنعت، چه وقت قادر خواهند بود، "اعتماد" رو در این روند مستقر کنند.

این عدم اعتماد، نه تنها در زمینه اخلاقیات بلکه در حیطه مسائل فنی هم نقش بسیار مهمی رو ایفا می کنه. کوچکترین فایده، اینه که پرورش دهندگان، ناظرین و یا کارشناسان،؛ هر گونه کاهش بازماندگی نهایی در میگوی تولیدی رو ( در هر زمانی از دوره پرورش حتی روز هشتادم) ناشی از مشکل لارو نمی دونن و به دنبال دلایل اصلی و بنیادین اون خواهند رفت.

کنترل کیفیت پست لارو

  • ali ghavampour