آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان ABZISTAN

وبلاگ آبزی پروری و علوم زیستی

آبزیستان                  ABZISTAN

سلام بر همگی. علی قوام پور هستم، دانش آموخته اکولوژی دریا در مقطع دکتری، تا حدودی فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان (به ویژه میگو)، علاقمند به زمینه های مختلف صنعت آبزی پروری و البته در کنارش، علوم انسانی. این ملغمه رو بذارید در کنار لیسانس ژنتیک و فوق لیسانس بیوشیمی تا دیگه اصلا تعجب نکنید. ولی در این رسانه ، تلاش دارم ، روش های بهینه مدیریت آبزی پروری و مبانی این صنعت را ارائه و ایده های نوین را معرفی کنم. گاه گداری هم دلنوشته ای تا به سنت وبلاگ نویسی پایبند مونده باشم. امیدوارم مطالب وبلاگ آبزیستان مورد پسند بازدیدکنندگان محترم واقع بشه. ضمنا همینجا باید اعلام کنم که این وبلاگ، شخصی و مستقله و به هیچ شرکت و وبسایتی وابسته نیست. اینو عرض کردم تا حساب مطالب منتشر شده در اینجا رو از وبسایت هایی که به نام آبزیستان الی ما شاءالله این روزها در اینترنت مشاهده میفرمایید جدا کرده باشم. پاینده باشید

بایگانی

مبانی BMP در پرورش ماهی در قفس های دریائی (8)

سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰ ب.ظ

 

 

  • جنبه های انسانی

در حالت مطلوب، هر گونه سرمایه گذاری جدید در زمینه آبزی پروری دریایی باید از حمایت جامعه محلی برخوردار باشد. قبل از شروع عملیات پرورش در قفس های جدید دریایی، باید اثرات بالقوه این فعالیت بر جامعه محلی شناسایی شود. لازم است برای اطلاع رسانی به ساکنان در مورد این کسب و کار جدید، از جمله فرصت های شغلی و تجاری، جلوه های بصری و فضایی، و سایر نگرانی های بالقوه ای که ممکن است به همراه آن به وجود بیاید، برنامه ریزی مقتضی صورت پذیرد. به عنوان مثال، پیش از درخواست مجوزهای قانونی، می توان جلسات عمومی را برای رسیدگی به نگرانی‌های جامعه، پاسخ به سؤالات و کاهش نگرانی های احتمالی در مورد عملیات آبزی پروری مورد نظر، برگزار نمود.

در آبزی پروری نیز همچون هر فعالیت تولیدی دیگر، موفقیت بستگی به تخصص و تجربه کسانی دارد که آن را اداره می کنند. برای هر پروژه عملیاتی باید یک ارزیابی پرسنلی انجام داد تا مشخص شود آیا نیروی انسانی لازم برای عملیات در دسترس می باشدیا خیر. علاوه بر این، شناسایی نیازها و تخصص های نیروی کار در سطح محلی، منطقه ای یا ملی که بکارگیری آن ها برای موفقیت پروژه حیاتی است، از اهمیت فراوانی برخوردار است. بعضا ممکن است نیاز باشد کارشناسانی از سایر مناطق به منظور توسعه و اجرای نظارت های زیست محیطی و یا سایر موارد عملیاتی در مزرعه استخدام نمود و یا مورد مشاوره قرار داد.

توصیه می شود مالکین مزارع پیش از شروع فعالیت، تعارضات بالقوه و یا بالفعل موجود در بازارهای محلی آبزیان (محصولات صیادی)، گردشگری، فعالیت های تفریحی و ورزشی، جنبه های زیبا شناسی، فعالیت های ناوبری و فرهنگی را شناسایی نمایند. این، بخشی از فرآیند مشاوره در سطح اجتماع و ارزیابی های عمومی است. محیط فرهنگی جامعه باید با سرمایه گذاری در زمینه آبزی پروری سازگار باشد. این فعالیت باید تکمیل کننده هویت جامعه باشد و نه در تعارض با آن. دذ این زمینه می توان با تشکل های صیادی محلی اتحادیه هایی تشکیل داد و اهداف مشترک را برجسته نمود. البته لازم است موارد قانونی و بیمه ای نیز در این زمینه مد نظر قرار گیرند. تعارضات و چالش های احتمالی با ترافیک دریایی - تفریحی و تجاری می بایست شناسایی و اقدامات لازم برای جلوگیری از آنها انجام شود.

در پروژه های آبزی پروری جدید، از همان آغاز  می بایست فعالیت ها را حول راهبردهای توسعه حسن همجواری متمرکز نمود. به این منظور لازم است آئین نامه آبزی پروری مسئولانه (پیوست1) به عنوان فصل الخطاب و مبنای قضاوت درست، برای جامعه بزرگ تولید کنندگان غذاهای دریایی مورد توجه واقع شود.

برای تقویت حمایت جامعه از منافع مشترک در درازمدت، می توان از راهبردهایی همچون ارائه دوره های کارآموزی و بورس تحصیلی دانشجویی، خرید تجهیزات و لوازم از تجار محلی، و حمایت از طرح های عمرانی در جامعه محلی استفاده نمود. وقتی منابع انسانی محلی شناسایی و به کار گرفته می شوند، شرکت می بایست شرایط کار ایمن در محیط مناسب را برای آن ها فراهم نماید. آموزش اصول ایمنی به نیروی کار ضروری است. همچنین لازم است دستمزد پرسنل را معادل و یا حتی فراتر از دستمزد متعارف و رایج در منطقه در نظر گرفته و به همراه آن مزایا نیز برای ایشان در نظر گرفته شود. اگر امکان پذیر باشد، می توان در زمینه احداث زیر ساخت ها به جوامع محلی کمک کرد. در این زمینه می توان به مواردی همچون تأمین شبکه آبرسانی با استاندارد بالای بهداشتی، تأمین اینترنت برای دانش آموزان، تسهیل عبور و مرور و حمل و نقل و یا حتی فراهم آوردن تسهیلات اقامتی اشاره نمود.

توصیه می شود ماهی های پرورشی به ویژه اگر از گونه جدید باشد در بازارهای محلی عرضه شوند. اگر مزرعه با مشارکت اتحادیه صیادی منطقه فعالیت می کند، این فرصت را برای عرضه گونه جدید به رستوران ها و یا خریداران محلی فراهم کنید. به این ترتیب می توان روش های جدید فروش از جمله شیوه های نوین پخت یا مصرف محصول را در محل به کار گرفت. در صورت امکان، می توان به تأمین بازارهای موجود نیز مبادرت نمود. تنوع محصولات در غذاهای دریائی به پایداری بازار کمک می نماید. حتی ممکن است محصولات جانبی گونه‌ پرورشی منجر به کسب‌وکارهای فرعی یا ایجاد کسب و کارهای خانگی مرتبط شود. این موضوع به تنوع بخشی به اقتصاد محلی و ادغام فعالیت مزرعه در جامعه کمک خواهد نمود. از آنجا که آبزی پروری دریایی حرفه ای نسبتاً جدید است، آبزی پروران باید حامی یکدیگر باشند.

محصولات غذاهای دریایی پرورشی باید با مقررات برچسب‌گذاری مطابق با قوانین کشور مبدا (COOL) خدمات بازاریابی کشاورزی USDA مطابقت داشته باشند. این بدان معناست که هر گونه آبزی از ماهی صید شده وحشی گرفته تا میگوی منجمد بسته بندی شده، طبق قانون باید دارای برچسبی باشد که نشان دهد کجا صید شده، کجا فرآوری شده و آیا از دریا صید شده یا پرورش داده شده است. این قانون از سال 2005 اجرائی شده است.

بهترین روش های مدیریتی پرورش از نظر جنبه های انسانی

  • با جامعه محلی ارتباط برقرار کنید و به آن ها در خصوص ماهیت صنعت آبزی پروری دریایی آموزش دهید.
  • در صورت لزوم قبل از صذور مجوز فعالیت جلسات عمومی با جوامع محلی برگزار نمائید.
  • برای پیش‌بینی اثرات اقتصاد محلی، تجزیه و تحلیل اقتصادی/بازار انجام دهید.
  • تعارض های بالقوه یا بالفعل با مواردی همچون بازار آبزیان صید شده از ذخایر وحشی، گردشگری، ارزش های زیبایی شناختی، تفریحات و فعالیت های فرهنگی و حمل و نقل دریائی را شناسائی نمائید.
  • سیاست حسن همجواری را اتخاذ کنید.
  • تا آنجا که ممکن است نیروهای محلی را استخدام کرده و آموزش دهید.
  • برای پرسنل محلی دستمزد معادل و یا بالاتر از حقوق متعارف تعیین کنید، آن ها را با اصول ایمنی کار آشنا و برایشان محیط کار ایمن و مناسب فراهم نمائید.
  • در صورت امکان با جامعه محلی برای بازاریابی ماهی های پرورشی مزرعه مشارکت داشته باشید.
  • در صورت امکان محصولات خود را در بازارهای آبزیان موجود عرضه نمائید.
  • از اشباع بازار(های) محلی با ماهی های پرورشی خودداری کنید.
  • فرآیند تولید خود را با قوانین و الزامات فرآوری، برچسب گذاری و سلامت محصولات دریائی مطابقت دهید.  
  • از مناطق ماهیگیری سنتی و مناطق دارای اهمیت زیبایی شناسی فاصله بگیرید.
  • ali ghavampour

BMP

پرورش ماهی در قفس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی